Overslaan en naar de inhoud gaan

Hema verkoopt alleen nog genderneutrale kinderkleding

Er staat vanaf eind dit jaar geen aanduiding 'jongen' of 'meisje' meer op de verpakkingen en labels.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Klanten van Hema zullen vanaf eind dit jaar niet meer aanduidingen 'jongen' of 'meisje' aantreffen in kinderkleding. Dat meldt de Volkskrant. De aanleiding voor Hema was onder meer een tienjarig meisje dat de retailketen twee jaar geleden vroeg om stoerder meisjesondergoed te verkopen. Hema is niet de eerste die deze stap neemt. Eerder besloot het Engelse warenhuis John Lewis al om seksestereotypen niet te versterken.

related partner content for mobile comes here

Afdeling 'Kids'
John Lewis verwijderde aan het begin deze maand al de jongens- en meisjesetiketten uit de kinderkleding. Daarnaast stopte John Lewis met afzonderlijke jongens- en meisjesafdelingen. Daar heeft Hema in 300 van de 700 filialen nu ook werk van gemaakt. Die afdelingen zijn nu samengebracht onder de noemer 'Kids'.

'Little girl, big smiles'
In Groot-Brittannië zwol de kritiek van winkelende ouders over 'seksistische' kinderkleding de laatste tijd aan. Meisjes werd met teksten op kleding stelselmatig minder intelligentie en ambitie toegedicht dan jongens. De Britse supermarktketen Morrisons kwam kortgeleden bijvoorbeeld in opspraak met de tekst 'Little man, big ideas' op jongenskleding en 'Little girl, big smiles' op meisjeskleding.

Roze hartjes
In Nederland was de druppel dus dat tienjarige meisje dat het beu was om altijd veroordeeld te zijn tot ondergoed met roze hartjes te moeten dragen.Hema's inkoopdirecteur kleding, Trevor Perren, zegt in een reactie aan de Volkskrant dat Hema wel meer van dergelijke verzoeken kreeg. Perron: 'We zien een groeiende behoefte naar stoerdere meisjeskleding.'

Stoer
Hema verzekert dat dat niet ten koste zal gaan van het aanbod in roze jurkjes. Maar daar wordt wel meer stoere meisjeskleding aan toegevoegd.

Push-up
Het is niet de eerste keer dat Hema zich sterk maakt voor dit - en aanpalende - thema's. Zo wist Hema veel publiciteit te realiseren met een campagne voor een push-up-beha met een mannelijk model (zie beeld hierboven). Ook laat Hema zijn tolerante gezicht met ludieke acties (zie onder) elk jaar zien rond de Gay Pride.

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in