Overslaan en naar de inhoud gaan

Hak is merk van het jaar

Hak is uitgeroepen tot Merk van het Jaar 2013 door Nederlandse supermarktconsumenten.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Pickwick en Mona behaalden respectievelijk de tweede en derde plaats bij de FNLI Merk van het Jaar Awards.

related partner content for mobile comes here

Vorig jaar mocht Douwe Egberts zich nog Merk van het Jaar noemen, gevolgd door Campina en Verkade.

Voor de Merk van het Jaar Award worden merken elk jaar beoordeeld door supermarktklanten op basis van kwaliteit, innovatiekracht en expressiviteit. Voor de beoordeling wordt een panel van 13.000 consumenten geraadpleegd.

De selectie van merken is gebaseerd op de IRI Merken Top 100 die in Foodmagazine wordt gepubliceerd. Niet alle merken uit de top 100 worden echter meegenomen. Zo zijn bijvoorbeeld sigarettenmerken uitgesloten vanwege de restricties in communicatie en verkrijgbaarheid ten opzichte van andere merken. Ook is het een voorwaarde dat het merk een groot deel van de omzet in het levensmiddelenkanaal realiseert.

Anders dan vorig jaar werd deze keer ook de merkkrachtontwikkeling ten opzichte van 2012 meegenomen, in plaats van alleen de hoogste score voor absolute merkkracht.

Irene van Berlo, onderzoeker bij EFMI Business School legt uit: ‘Het opbouwen van absolute merkkracht kost nu eenmaal tijd, maar door ook de merkkrachtontwikkeling mee te nemen, komen ook merken in beeld die wellicht nog wat minder sterk zijn, maar wel een sterke ontwikkeling hebben doorgemaakt.’

Dit jaar werd ook voor het eerst de Award uitgereikt voor meest vernieuwende merk. Daarbij moet gedacht worden aan merken die veel nieuwe producten introduceren. Bij deze verkiezing eindigde Mona op de eerste plaats.

De FNLI Merk van het Jaar Award werd voor het zevende achtereenvolgende jaar uitgereikt door de FNLI, in samenwerking met EFMI Business School, onderzoeksbureau GfK Panel Services Benelux en Foodmagazine ‘om de waardering van de Nederlandse supermarktklant tot uitdrukking te brengen’.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in