Overslaan en naar de inhoud gaan

Groei in luisteren naar digitale radio stagneert

Ondanks meer connected devices en nieuwe toepassingen van audio blijft analoge radio onverminderd populair.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het digitale luistergedrag is in 2014 niet veel veranderd, zo blijkt uit het GfK onderzoek Trends in Digitale Media. Ondanks de beschikbaarheid van meer connected devices en nieuwe toepassingen van audio, is analoge radio onverminderd populair. Het profiel van de digitale radioluisteraar is &;jong, hoger opgeleid, een sociaal mediadier en een lichte tv-kijker&;.

related partner content for mobile comes here

Luisteren naar digitale radio gebeurt vooral via de desktop/laptop, smartphone en settop box. Een op de vijf Nederlanders luistert wel eens naar digitale radio via deze apparaten. Het aandeel van de tablet stabiliseert op 10%, terwijl het aandeel van streaming audiospelers nog duidelijk vertoont (13%).

De luistertijd op desktop/laptop is zo&;n anderhalf uur per week, ongeveer even veel als settop box (53 minuten) en streaming audiospelers (45 minuten) samen. In vergelijking daarmee hebben mobiele apparaten een kortere luistertijd, smartphone 23 en tablet 11 minuten per week. Luisteraars kiezen vooral voor radiobeluistering via de eigen sites en apps van de radiostations.

In de auto blijft de autoradio veruit het meest populair; 80% van de mensen luistert via de radio. Gebruik van smartphone en mp3 spelers in de auto blijft beperkt en stabiel.

Het onderzoek Trends in Digitale Media is uitgevoerd door GfK in samenwerking met Cebuco, PMA, Spot, RAB en KVB. De steekproef uit het GfK consumentenpanel bestaat uit 1.007 Nederlanders van 13 jaar of ouder die gebruik maken van internet en is representatief voor de Nederlandse internet gebruikers.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in