Overslaan en naar de inhoud gaan

Gemeenten verwijderen 'greenwashing'-teksten over deelscooters van hun websites

Actiegroep gebruikt uitspraak van Reclame Code Commissie om gemeenten te wijzen op te positieve teksten over deelscooters. Met resultaat.
Felyx
Felyx

Achttien gemeenten die het verhuren van deelscooters toestaan, hebben teksten over het duurzaamheidsgehalte daarvan op hun website aangepast. Ze deden dat op verzoek van de actiegroep Scootervrij, die hen heeft gewezen op uitspraken van de Reclame Code Commissie (RCC). De commissie oordeelde in juli dat scooterverhuurder Felyx te stellig was geweest in zijn groene claims. Eind vorig jaar kreeg Go Sharing een vergelijkbare berisping.

related partner content for mobile comes here

'Greenwashing klakkeloos overgenomen'

Actiegroep Scootervrij stelt dat diverse gemeenten 'de greenwashing van deze bedrijven klakkeloos hadden overgenomen'. De groep stuurde na de kritische RCC-uitspraak 22 gemeenten een verzoek om informatie op hun site aan te passen. Volgens de club hebben achttien gemeenten daar inmiddels gehoor aan gegeven, waaronder Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Tilburg, Amersfoort en Delft. Ze schrapten passages waarin de deelscooters bijvoorbeeld 'duurzaam en efficiënt' of simpelweg 'schoon' werden genoemd. Den Haag verwijderde de zin: 'Dat is goed voor het milieu.'

Scootervrij noemt het belangrijk dat gemeenten 'geen onzin verspreiden' over scooters. 'Als commerciële aanbieders van deelscooters zulke beweringen niet mogen doen, leek het ons een open deur dat gemeenten dat ook niet mogen', licht Collin Molenaar van de actiegroep toe. Uit diverse antwoordmails van gemeenten blijkt dat ze het met hem eens waren.

Consument kon claims niet controleren

De RCC schreef in de uitspraak: 'In de bestreden uitingen gebruikt adverteerder herhaaldelijk de woorden 'duurzame' en 'groene' op een wijze die de indruk wekt dat de gedeelde e-scooterdienst in het geheel geen schadelijke effecten op het milieu heeft.' Dat was volgens de commissie misleidend. Het kan volgens de commissie wellicht kloppen dat een rit op een deelscooter minder CO2-uitstoot veroorzaakt dan een korte autorit. Zulke vergelijkingen werden in de reclames echter niet gemaakt. Daardoor was het voor de gemiddelde consument 'niet mogelijk om te controleren of de claims worden waargemaakt.'

Als een elektrische scooter wordt gebruikt door iemand die anders was gaan lopen of fietsen, is dat niet duurzaam te noemen. Het produceren van een e-scooter levert immers ook milieuschade op. Felyx erkent dat zelf ook en gaf bij de RCC aan vooral te streven naar het vervangen van vervuilende autoritten. Voor de uitspraak paste het bedrijf al diverse teksten aan.

Scootervrij ziet overigens het liefst alle scooters verdwijnen. De groep hekelt de nadelige invloed van de voertuigen op milieu en verkeersveiligheid.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in