Facebook Timeline voor Pages - Wat is Nieuw & Aanbevelingen
1. Nieuwe Layout en tijdsliijn
Wat is nieuw:
De Timeline voor brands lijkt veel op de Timeline voor persoonlijke profielen. Er is een grote coverfoto bovenaan en de Page wordt in 2 delen gesplitst door een lijn die de tijd aangeeft. De coverfoto biedt veel ruimte voor branding en een visuele impact op je fans.
In de Timeline krijgen foto’s als content ook meer ruimte (ze worden breder) en krijgen daardoor meer aandacht. Voor de brand Page kan je nu ook je eigen profielfoto’s uploaden. Hij wordt dus niet meer uit je sidebar foto gehaald. Dit geeft je een grotere visuele controle over je identiteit.
Brands kunnen ook met milestones belangrijke gebeurtenissen toevoegen in hun geschiedenis (zoals de start van je bedrijf, product introducties, innovaties, etc)
Ook krijg je als gebruiker duidelijker te zien wie van je vrienden ook fan is. Dit zorgt voor meer vertrouwen in de pagina en stimuleert interactie.
Vacatures
Externe communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaRedBull Timeline op Facebook:
Aanbevelingen:
De coverfoto biedt een sterke mogelijk voor visuele branding van je brand Page. Zorg dat de branding goed terug komt en gebruik hem om een eerste interactie met je fans aan te gaan. Het biedt ook de kans om deze regelmatig te wijzigen.
Gebruik ook foto’s en andere visuals om meer impact van je content te krijgen. Facebook zorgt er nu voor dat visuele elementen meer aandacht krijgen en dat kan je brand goed ondersteunen, maar ook zorgen voor meer interactie
Milestones geven de mogelijkheid om fans te vertellen over het verleden van het bedrijf. Met de milestones kan ook het verhaal achter het brand worden verteld.
2. Content extra onder de aandacht
Wat is nieuw:
Met de Timeline Page introducteert Facebook een paar manieren om content extra onder de aandacht te brengen. Brands kunnen content ‘Pinnen’. Hierdoor komt de content 7 dagen lang bovenaan de Timeline te staan en krijgt het een oranje vlaggetje. Er kan maar 1 item tegelijk worden gepinned, maar welk item gepinned is kan continue worden gewijzigd.
Content kan ook worden ‘ge-Highlight’ waardoor content extra onder de aandacht wordt gebracht en over de breedte wordt getoond.
Zoals al aangegeven zijn foto’s ook groter in de nieuwe Timeline.
Pinned met oranje vlag - Starbucks:
Aanbevelingen:
De pin kan goed worden ingezet om nieuwe en interessante content goed onder de aandacht te brengen. Content zal specifiek kunnen worden gecreëerd om te ‘pinnen’ en de elementen van de oude landingspage over te nemen. Omdat het niet meer mogelijk is om een default landings Page in te stellen (zie punt 4) zal de ‘Pin’ hier ook een rol in kunnen spelen.
Highlight die Content die je extra onder de aandacht wilt brengen en over de hele breedte van je Timeline en die je extra aan je fans wilt tonen.
Highlight - Starbucks:
3. Geen default landings pagina’s
Wat is nieuw:
In de nieuwe Timeline Page is het niet meer mogelijk om een default landings Page in te stellen. Iets dat door veel merken werd gebruikt om de eerste brand interactie mee te bepalen. Dat betekent dat de eerste brand interactie direct op de Timeline Page zal plaats vinden.
Verder is de ‘Like Gate’ mogelijkheid vervallen. Apps kunnen dus niet meer ‘achter een Like zitten’ en zijn nu altijd zichtbaar. Fans kunnen dus niet meer worden overgehaald om fan te worden in ruil voor iets dat zichtbaar wordt op deze manier
Aanbevelingen:
Er moet meer aandacht worden besteed aan de top berichten en de apps van je Timeline Page omdat dit de eerste confrontaties van je fans met je brand op Facebook zullen zijn. Deze zullen dus sterk gericht moeten zijn op het overhalen van fans op je Page te liken om zo een continue relatie met ze op te bouwen.
Het overhalen van fans om je te liken zal op een andere manier gebeuren dan puur door iets aan de fans te geven als ze fan worden van jouw Brand Page. We moeten creatiever en gerichter te werk gaan met apps en content.
Facebook ads kunnen echter nog wel fans gericht naar een tab sturen en ze uit laten komen waar jij wilt. Dit betekent dat Facebook ads dominater gaan worden om je Fans naar verschillende apps te sturen.
4. Tabs veranderen
Tabs - Coca cola:
Wat is er nieuw:
De Timeline heeft geen menu meer aan de linkerkant, waar de tabs in stonden, met apps, etc. De apps zijn niet verdwenen, maar ze zijn wel op een andere plek terecht gekomen, rechtsboven net onder de cover foto (of ze verschijnen in een menu als je wat verder in de timeline zit). Ze zijn ook visueel geworden doordat er met images wordt gewerkt. Ze zijn dus veel zichtbaarder. Er zijn echter maar 4 tabs direct zichtbaar en voor de overige tabs moeten fans een drop-down menu aanklikken.
Daarbij heeft Facebook ook de Page tab format aangepast. De Page tab is breder geworden en biedt dus meer mogelijkheden om content beter en rijker onder de aandacht te brengen. Het oude format was 520-pixel breed en nu is dat 810-pixel geworden.
Aanbevelingen:
Marketers moeten goed kiezen welke tabs zichtbaar zijn en welke ‘below-the-fold’ terechtkomen. Hier moeten goede keuzes worden gemaakt omdat dit een van de meest zichtbare dingen is voor fans op de brand page. De images die worden gebruikt moeten ook aanspreken om de zowel de Page te liken als uitnodigen tot interactie. Belangrijk is om de ‘above-the-folds’ tabs geregeld aan te passen aan de doelstellingen van dat moment.
Alle content, maar als eerste van de ‘above-the-fold’ content moet worden aangepast aan de bredere mogelijkheden.
5. Private Messages tussen brand en fans
Wat is nieuw:
Brands kunnen prive berichten naar fans sturen en van ze ontvangen. Dit zorgt voor een diepere en prive communicatie.
Aanbevelingen:
Het is handig om fans een direct bericht te sturen om problemen op te lossen of vragen te beantwoorden. Die interactie hoort niet thuis in de algemene Timeline omdat ze daar teveel ruimte inneemt tov de andere content die je graag breed onder de aandacht brengt.
Nodig ook fans uit om bij vragen direct met je te communiceren.
We zijn benieuwd naar jou mening en aanbevelingen! Laat hieronder je reactie achter! We reageren er graag op.
Over de Auteur:
Roderick Cremers is oprichter van FreshBridge een 'New Marketing Agency' dat zich richt op het slaan van de brug tussen 'traditionele' en 'nieuwe' marketing (social media, mobiel, apps, etc). Fresh Bridge heeft een sterke focus op Facebook Marketing, Ads & Metrics. @Cremers
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid