Overslaan en naar de inhoud gaan

'EU kijkt opnieuw naar reclame-activiteiten Google'

Vertegenwoordigers van de Europese voerden gesprekken met adverteerders over de praktijken van de online gigant.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Dat meldt op basis van anonieme bronnen. Het moet WPP-topman Sir Martin Sorrell tevreden stemmen. Hij gooide afgelopen jaar de knuppel in het hoenderhok door te dat Google (maar ook Facebook) faalt als het gaat om harde data over zichtbaarheid van reclame. Daarnaast trekken de twee megaconcerns &;walled gardens&; op en willen adverteerders opsluiten binnen hun netwerken. 

related partner content for mobile comes here

Deal met Apple
Volgens Bloomberg wil de EU weten of Google de mededingingsregels niet overtreedt. Er komt een document waarin staat waar Google zoal de fout mee ingaat. Eén van de punten is de deal die het concern met Apple heeft gesloten rond de iPhone. Tegen betaling van 1 miljard dollar heeft Google kunnen regelen dat het zijn zoekmachine in de smartphone houdt. Ook worden de zoekmachineresultaten die Google toont tegen het licht gehouden. Brussel vraagt zich af of die resultaten wel op een eerlijke manier worden getoond en of kleinere partijen daarvan niet de dupe zijn.

Topman Pichai in Brussel
Opvallend is dat Google ceo Sundar Pichai met Europees Commissaris Margrethe Vestager (Mededinging) spreekt. Het is niet bekend waarover. Bronnen spreken van een kennismakingsgesprek, maar het lijkt logisch dat  de twee ook zullen spreken over de reclamepraktijken van Google. Vestager kondigde afgelopen voorjaar officieel de eerste stap aan. De Europese Commissie begon onder meer ook een onderzoek naar besturingssysteem Android. 

Miljardenomzet uit reclame
Google haalt jaarlijks een groot deel van zijn omzet - de totale omzet was in 2015 bijna 75 miljard dollar - uit reclame. 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in