Overslaan en naar de inhoud gaan

Bekende YouTube-vloggers helpen jongerensite politie lanceren

Mertabi, Furtjuh, Dylan Hagens en Joy maken lastige onderwerpen bespreekbaar
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Veiligheid bespreekbaar maken onder jongeren en als politie laagdrempelig aanspreekbaar zijn. Dat is het doel van de vernieuwde website die op donderdag 18 februari is gelanceerd. Jongeren kunnen er terecht voor betrouwbare antwoorden op vragen over veiligheid.

related partner content for mobile comes here

Vloggers

Om de website onder de aandacht van de jongeren te krijgen, roept de politie een jaar lang de hulp in van bekende YouTube-vloggers. Eerst was er &;s-morgens de landelijke kick-off van de nieuwe site en later in iedere eenheid een lokale kick-off. Op het Munnikenheide college in Etten-leur werden de leerlingen door een jeugdagent en een jeugdbrigadier getrakteerd op drie vlogs die aan het denken zette. Ook was de life-chat te volgen van de site.

Liesbeth Huyzer, politiechef van de Eenheid Noord-Holland en portefeuillehouder Jeugd binnen de politie: ‘Door online aanwezig te zijn, weten we wat daar gebeurt en verlagen we de drempel voor jongeren om contact met ons op te nemen. Bekende vloggers als Furtjuh, en gaan ons helpen om lastige onderwerpen bespreekbaar te maken.’

Voorbeeld

Dit jaar verschijnen er twaalf vlogs, drie per kwartaal waarin de vloggers zelf een veiligheidsthema uitlichten. Ze doen dit op hun persoonlijke creatieve manier, op hun eigen YouTube-kanaal. Zo maken zij veiligheid bespreekbaar onder jongeren. De eerste drie vlogs zijn gemaakt door Furtjuh, Labratten en de Bucket Boys.

Ze behandelen onder andere vragen over het verspreiden van naaktfoto’s en nepprofielen. In de daaropvolgende kwartalen komen vloggers als Dylan Haegens,  en  voorbij. Zij maken allemaal een vlog waarin een veiligheidsthema centraal staat dat jongeren bezighoudt.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

Betrouwbare antwoorden

Uit recent onderzoek dat is uitgevoerd in het Mobile Media Lab (MML)* van de politie blijkt dat jongeren behoefte hebben aan informatie over veiligheid en strafbaarheid. Ze stappen niet zomaar op een agent af (of een politiebureau in) met hun vraag. Online informatie zoeken is veel laagdrempeliger en sneller.

Vraaghetdepolitie.nl

Op vraaghetdepolitie.nl kunnen jongeren op dinsdag- en donderdagavond chatten met de politie. Daar is behoefte aan, want met regelmaat vertellen jongeren in de chat voor het eerst over een vervelende ervaring die ze hebben meegemaakt. De meeste vragen gaan over zeden en huiselijk geweld.

Door de chatgesprekken en ingezonden vragen te combineren met het surfgedrag van jongeren op de website, krijgt de politie inzicht in wat er speelt onder jongeren. Vraaghetdepolitie.nl is een platform waar de politie haar jeugdtaak online uitvoert door vroegtijdig te signaleren wat er speelt, jongeren te adviseren en wanneer nodig door te verwijzen, en zelf meer te leren over de trends en ontwikkelingen als het gaat om slachtoffer- en daderschap onder jeugd.

Credits
Verantwoordelijk voor campagne: First Day of Spring 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in