Overslaan en naar de inhoud gaan

Ervaar een noodramp in Lava's Humanity House

In zes maanden tijd ontwikkelde Hans Wolbers, creatief directeur van Lava, in opdracht van het Nederlandse Rode Kruis het Humanity House,…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Het aan de Prinsengracht in Den Haag werd gisteren geopend door prinses Margriet. Wolbers ontwikkelde het museale concept in nauwe samenwerking met multidisciplinair kunstenaar Henk Schut.
Mensen kunnen daar ervaren wat het betekent om te moeten overleven in een gebied waar oorlog heerst of waar een ramp heeft plaatsgevonden, hoe het voelt om verstoten te zijn van huis en haard, op de vlucht te moeten slaan en aangewezen te zijn op noodhulp.

related partner content for mobile comes here

Lava kreeg de opdracht in 2009 om deze ervaringen tastbaar te maken in de vorm van een museum. Het bureau kreeg hierbij de vrije hand.
Wolbers, in een persbericht van Lava: 'Het museum neemt de bezoeker mee op die reeks ervaringen waarbij hij of zij steeds zélf het onderwerp is. Het gaat niet enkel over iemand anders, maar het gaat ook over jóu. Het kan jou ook overkomen.'

De samenwerking tussen Wolbers en Schut bracht de werelden van theater, beeldende kunst, design en journalistiek op spannende wijze samen, aldus Wolbers: 'Ik neig in mijn werk als ontwerper erg naar de visuele journalistiek. Henk is multidisciplinair beeldend kunstenaar. Samen konden we een volledige ervaring ontwerpen die heel dicht bij de mensen staat.'

In het Humanity House zijn geen beelden te vinden die letterlijk vertellen hoe erg het was in een specifieke oorlog of bij een specifieke ramp.
Wolbers: 'De feiten kun je elders halen. Het is niet een museum waar je leert dat het Rode Kruis 60 duizend bedjes in twee dagen kan neerzetten. Het museum gaat in essentie over jóu. We willen jouw snaar raken!'
Schut: 'Wij willen de menselijke kant van het verhaal laten zien. Maar we vullen het n iet helemaal in. Het publiek is auteur van zijn eigen gevoelens en ervaringen. Daarbij wordt aan zijn verbeeldingskracht geappelleerd. Het opent de ogen en de discussie.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in