Overslaan en naar de inhoud gaan

Euro RSCG: merk Rabobank scoort goed

Recent Brand Momentum-onderzoek van Euro RSCG in Nederland laat zien dat vooral de merken die in 2011 de macht bij de consument leggen, het…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In Tijdschrift voor Marketing nummer 12 (7 december) worden diverse categorieën zoals automotive, energiebedrijven en retail onder de loep genomen. Op Marketing-Online lichten we de financiële sector eruit.

related partner content for mobile comes here

Het vertrouwen in de gevestigde orde heeft een flinke knauw gehad. Consumenten zagen de kredietcrisis niet puur en alleen als een financiële aangelegenheid, maar ook als het falen van dat establishment. Ondertussen bekijkt de consument alles wat groot, corporate of institutioneel is met argusogen.

De financiële merken hebben tijdens de crisis de volle laag gekregen. Van de 17 gemeten verzekeringsmerken weten er slechts twee een positief momentum te ontwikkelen bij de consument.
Univé wint volgens 4,6 procent van de consumenten terrein (11 procent van de Prosumers). En één op de tien consumenten (en liefst 29,2 procent van de Prosumers) ziet dat Ditzo oprukt.

licht rebelse strategie
De licht rebelse strategie van Ditzo – zich afzettend tegen het Datzo-establishment – levert het merk veel positieve dynamiek. Het vertrouwen ligt nog wel onder het categoriegemiddelde, wat een gebruikelijk patroon is voor opkomende merken. Het positieve momentum van Univé én de hoogste vertrouwensscore uit de categorie lijken terug te voeren op de coöperatieve achtergrond.

Daarmee plaatst Univé zich buiten het ‘hokje met alle grote, graaiende, financiële multinationals’ en staat zo aan de kant van de consument. De coöperatie blijkt ideaal aan te sluiten op de huidige tijdsgeest, waarin we de macht liever niet meer leggen in de handen van de aasgieren op de aandelenmarkt.

Rabobank
Niet voor niets is de Rabobank – die als enige van de negen gemeten bankenmerken een positief momentum weet te realiseren (26,2 procent onder consumenten) – ook een coöperatie.

Dat de Rabobank er zowel qua momentum als qua vertrouwen in deze categorie positief uitspringt, is geen verrassing meer, maar misschien daarom juist zo veelzeggend.

De onlangs gestarte bankencampagnes zijn overigens te vers om daar nu al het resultaat van te zien.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in