Overslaan en naar de inhoud gaan

We geven meer uit, maar niet aan speelgoed

Nederlandse huishoudens hebben in september 1,5 procent meer geconsumeerd dan in dezelfde maand het jaar daarvoor. Zo blijkt uit cijfers…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De groei van consumptie was iets meer dan in augustus. Toen werd in vergelijking tot die maand in 2009 1,4 procent meer geconsumeerd.

related partner content for mobile comes here

Een deel van de groei is te danken aan de verkoop van duurzame goederen. Consumenten kochten bijvoorbeeld meer huishoudelijke apparaten en computers (5,6 procent meer dan in 2009). Maar ook het grotere gasverbruik in september zorgde voor groei, aldus het CBS: de lage temperaturen leidden ertoe dat huishoudens bijna een derde meer gas verstookten.

Geen duur speelgoed

Toch blijft de consument op de centen letten, en dat is in de maand voor sinterklaas goed te merken, aldus stichting SpeelGoed. De verkoop van speelgoed blijft achter, ondanks de marketinginspanningen van speelgoedfabrikanten.
Het lijkt het erop dat de speelgoedwinkels niet van de vorig jaar uitgedeelde klap kunnen herstellen. ‘De Europese markt krabbelt op, maar de Nederlandse blijft achter. De verkoop is op zijn best stabiel’, aldus Miesje van Rijn van de stichting. De consument kiest voornamelijk voor goedkoper speelgoed. Artikelen tot dertig euro verkopen goed, maar het dure speelgoed blijft liggen.

Speelgoedfabrikanten Hasbro en Jumbo proberen met kortingen en verhoogde marketingbudgetten de consument voor zich te winnen. Zo geeft Hasbro vijftig procent korting op de aankoop van een tweede spel, en investeert Jumbo in speciale kortingsacties. ‘Hiermee willen wij zowel onszelf als de speelgoedwinkels helpen, aldus Madeleine Klep, marketingmanager bij Hasbro.’

Bron: Parool

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in