We geven meer uit, maar niet aan speelgoed
De groei van consumptie was iets meer dan in augustus. Toen werd in vergelijking tot die maand in 2009 1,4 procent meer geconsumeerd.
Een deel van de groei is te danken aan de verkoop van duurzame goederen. Consumenten kochten bijvoorbeeld meer huishoudelijke apparaten en computers (5,6 procent meer dan in 2009). Maar ook het grotere gasverbruik in september zorgde voor groei, aldus het CBS: de lage temperaturen leidden ertoe dat huishoudens bijna een derde meer gas verstookten.
Vacatures
Allround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuSenior communicatieadviseur Milieu & Veiligheid
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en MilieuGeen duur speelgoed
Toch blijft de consument op de centen letten, en dat is in de maand voor sinterklaas goed te merken, aldus stichting SpeelGoed. De verkoop van speelgoed blijft achter, ondanks de marketinginspanningen van speelgoedfabrikanten.
Het lijkt het erop dat de speelgoedwinkels niet van de vorig jaar uitgedeelde klap kunnen herstellen. ‘De Europese markt krabbelt op, maar de Nederlandse blijft achter. De verkoop is op zijn best stabiel’, aldus Miesje van Rijn van de stichting. De consument kiest voornamelijk voor goedkoper speelgoed. Artikelen tot dertig euro verkopen goed, maar het dure speelgoed blijft liggen.
Speelgoedfabrikanten Hasbro en Jumbo proberen met kortingen en verhoogde marketingbudgetten de consument voor zich te winnen. Zo geeft Hasbro vijftig procent korting op de aankoop van een tweede spel, en investeert Jumbo in speciale kortingsacties. ‘Hiermee willen wij zowel onszelf als de speelgoedwinkels helpen, aldus Madeleine Klep, marketingmanager bij Hasbro.’
Bron: Parool
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid