Overslaan en naar de inhoud gaan

Empathie brengt transparantie tot leven

De discussie over transparantie loopt momenteel hoog op: richtlijnen, best practices en informatieve bijeenkomsten vliegen je om de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

is het vermogen om jezelf in een ander in te leven, om te voelen wat een ander voelt. Daarbij kan het gaan om negatieve zaken (&;I feel your pain&;) en om positieve sentimenten (‘wij’ gaan het WK winnen). Als bedrijven erin slagen hun empathische vermogens te ontwikkelen, zal de maatschappelijke relevantie van hun jaarverslagen drastisch toenemen.

related partner content for mobile comes here

Het gepraat over en stakeholderdialoog komt soms nogal technocratisch en bloedeloos over. Alsof transparant ondernemen een is dat je kunt leren door het juiste jargon te hanteren, en alsof je een goed jaarverslag maakt door het juiste formulier in te vullen. Maar zonder bezieling blijft het koude managementspeak, een score in een benchmark, een dode letter.

Krampachtige afstandelijkheid
Transparantie komt pas tot leven als het gepaard gaat met empathie. Wat zou het prettig zijn als bedrijven gewoon lieten merken dat ze begrijpen wat er in de samenleving leeft, zonder in krampachtige afstandelijkheid te schieten. Waarom is het zo om medeleven te tonen als er een fabriek ontploft? Waarom bekruipt je bij het lezen van een jaarverslag het gevoel dat er om de hete brij heen wordt gedraaid? Waarom denken veel dat duurzaam ondernemen vooral greenwashing is?

De groei van kleinschalige, lokale, duurzame op het gebied van bijvoorbeeld energie, zorg, voedsel en kredietverlening laat zien dat het contact tussen bedrijven en de rest van de wereld er niet hechter op geworden is. Om in te kunnen spelen op dit soort trends zullen ondernemingen empathischer moeten worden, anders worden het buitenbeentjes.

Erbij horen
Empathie vereist niet alleen sensitiviteit, maar ook het vermogen en het lef om te laten merken dat je meevoelt met anderen. In staat zijn om te laten zien dat je gevoel hebt, dat je geen rationele machine bent maar een echt mens, is een ondergewaardeerde kwaliteit. Ik vermoed dat er weinig bedrijven zijn die ‘empathie’ als kernwaarde beschouwen.

Empathische bedrijven weten wat er leeft in de buitenwereld én ze laten zien dat het ze wat kan schelen. Ze richten zich op de menselijke maat en verschuilen zich niet achter te gladde jaarverslagen of anonieme callcentra. Ze staan met hun poten midden in de samenleving en maken zich, net als hun klanten en medewerkers, zorgen over jeugdwerkloosheid, fijnstof of conflicten. Ze doen mee, ze horen erbij, en inderdaad: ze juichen mee als wint.

De komende tijd wil ik onderzoeken hoe bedrijven hun empathische vermogens kunnen verbeteren. Tips, adviezen, goede voorbeelden en uw opvattingen zijn welkom! Stuur ze naar .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in