Emerging markets in de lift


Dat veel Europese en Amerikaanse bedrijven het momenteel moeilijk hebben, komt niet alleen door de economische recessie. Het is voor een deel ook hun eigen schuld. Eind vorige eeuw hebben ze ambitieuze strategieën ontwikkeld en enorme bedragen uitgegeven voor acquisities en fusies. Nu zitten veel concerns met schulden in hun maag die nopen tot kostenreductie. Dat beperkt de ruimte voor het ontplooien van nieuwe activiteiten en voor het betreden van nieuwe markten. Bedrijven in landen als China, Taiwan, Thailand, Rusland en Zuid-Korea hebben geen last van die erfenis. Dat is een van de belangrijkste redenen dat juist deze economieën het goed doen, stelt Business Week in een toelichting op de top 200 van Emerging Markets-Companies. Neem bijvoorbeeld China Mobile uit Hong-Kong of het Koreaanse Samsung, de nummers 1 en 2 in de top 200. Zij hebben nog volop geld in kas. Anders dan hun Westerse concurrenten zijn ze wel in staat te investeren in marketing en in de introductie van nieuwe producten. En dat werpt zijn vruchten af. Ook in de huidige conjunctuur.
<#FONT SIZE=1>Bron: business week<#/FONT>
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid