Overslaan en naar de inhoud gaan

Hoger opgeleiden zijn koopjesjagers

Hoger opgeleiden kiezen in de supermarkt vaker voor een aanbieding dan lager opgeleiden. Dat blijkt uit promotie-onderzoek van Linda…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Teunter vergeleek de databases van IRI Infoscan en GfK en zocht naar het effect van promoties. Ze merkte dat er binnen een en dezelfde winkelformule verschillende promoties voorkwamen. Uiteindelijk identificeerde ze 200 gezinnen en telde ze hoe vaak de huishoudens koffie, fris, candybars, chips en pasta kochten die in de aanbieding waren. Koffie bleek het meest promotiegevoelig. De helft van de huishoudens gaat in op het aanbod. Op pasta-aanbiedingen wordt het minst gereageerd. Candybars scoren ook vrij hoog. De actie zorgt echter zelden voor meer consumptie. Alleen bij vruchtensap constateerde Teunter een hoger verbruik. Men koopt dus meer pakken sap in de aanbieding, maar bij het vervolgbezoek koopt men wederom pakken sap. Het meest opvallende is dat hogere sociale klassen en tweeverdieners twee keer zo vaak ingaan op aanbiedingen als gezinnen die minder verdienen. Het effect is het grootst bij acties die in de winkel goed zichtbaar zijn. Teunter zegt dat het vooral komt dat groepen die niet op de kleintjes hoeven te letten vooral geen tijd hebben. Ze versnellen het koopproces door te kopen en te eten wat in de aanbieding is. Vooral gezinnen met kleine kinderen kopen minder vaak in promoties.

related partner content for mobile comes here
Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in