Crisis? Dan meer kroketten!
Daarnaast vond RI ook dat steeds minder consumenten buitenshuis eten en steeds vaker thuis blijven en daar hun snacks consumeren.
De snackmarkt wordt voornamelijk gedomineerd door Mora, 94 procent kent dit merk en 63 heeft het ooit eens gebruikt. Van oudsher sterke namen als, Beckers, Van Dobben en Kwekkeboom, maar ook voornamelijk veel huismerken bestaan er binnen het thuissnackschap en zijn ook bekend bij de consument al is het in mindere mate dan Mora.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaAccountmanager
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisRI heeft gemeten welke merken sterk zijn in deze markt.
Opvallend resultaat geeft het merk Primo (te verkrijgen bij Aldi), volgens hen die dit merk ook kennen (20 procent) voldoet het merk steeds beter aan de behoeften, beter dan andere merken. En ook op emotioneel vlak is de band met Primo erg sterk. Alhoewel de awareness duidelijk ver van het niveau van Mora af zit, is het wel duidelijk dat zij die Primo gebruiken ook alleen Primo gebruiken. Merkfans dus.
Toch schort het wat aan momentum in de gehele snackcategorie, innovatie is ook iets wat niet heel veelvuldig voorkomt onder de thuissnacks. Oud vertrouwd is toch het credo dat het best past. Het onderzoek staat in het juni-nummer van het Tijdschrift voor Marketing dat vorige week verscheen.
Een ander marktonderzoekbureau, Synovate, deed eveneens onderzoek naar de snackgewoontes van consumenten. Synovate ondervroeg meer dan 10.000 mensen in 13 verschillenden landen waaronder 1.000 Nederlanders over gezond leven. Hieruit blijkt onder andere dat:
- 30 procent van de Nederlanders teveel van junkfood houdt om het op te geven;
- 34 procent van de Nederlanders vooral junkfood eet als ze zich down voelen;
- een kwart van de Nederlanders hun slechte gewoontes probeert te compenseren door te gaan sporten;
- drie kwart van de mensen goed let op wat ze eten en er naar streeft om gezond te zijn;
- de helft van de Nederlanders minder gaat eten als de weegschaal doorslaat naar een ongewenst gewicht; 44 procent van de Nederlanders dan meer gaat bewegen en 13 procent anders zal gaan eten;
- een kwart low-fat producten gebruikt om op gewicht te blijven of om af te vallen;
- 44 procent van de Nederlanders zich nergens wat van aantrekt en zegt gewoon te eten wat ze willen, waneer ze willen;ongezond eten als belangrijkste oorzaak voor overwicht wordt genoemd;
- 71 procent van de Nederlanders zegt niet te roken;
- in Bulgarije de grootste fast-food lovers wonen en hiermee Amerika en Engeland verslaan.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid