Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentenbond wil dat Philips consumenten compenseert voor verboden prijsafspraken

Philips maakte tussen 1996 en 2006 prijsafspraken met andere beeldbuisfabrikanten, zoals Samsung, LG en Panasonic.
No cure No pay
No cure No pay
© Consumentenbond
No cure No pay
No cure No pay
© Consumentenbond

De Consumentenbond is een bodemprocedure gestart tegen Philips vanwege de verboden prijsafspraken die het concern jarenlang maakte. De bond spreekt van 'een volgende stap op weg naar compensatie nadat een eerdere juridische procedure en pogingen om tot een schikking te komen op niets uitliepen'.

related partner content for mobile comes here

 Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Philips en een aantal andere beeldbuisfabrikanten hebben zich jarenlang verrijkt over de rug van consumenten, die zo’n 10 procent teveel betaalden voor hun televisies en computermonitors. We hebben geprobeerd om met Philips tot een snelle oplossing te komen, maar dat is niet gelukt. Maar linksom of rechtsom, dat geld moet terug naar de consument. Daarom stappen we nu naar de rechter.

Aansprakelijkheid

De Consumentenbond vraagt de rechter vast te stellen dat Philips aansprakelijk is voor de volledige schade die door het kartel is veroorzaakt. Direct schadevergoeding eisen voor alle gedupeerden in één keer kan volgens de Consumentenbond in dit geval niet. 'Er is weliswaar onlangs een wet aangenomen die dit wel mogelijk maakt, maar die is niet van toepassing op zaken die zich voor het indienen van de betreffende wet hebben voorgedaan.'

Boetes

Philips maakte tussen 1996 en 2006 prijsafspraken met andere beeldbuisfabrikanten, zoals Samsung, LG en Panasonic. Als gevolg hiervan betaalden consumenten jarenlang teveel voor hun televisies en computermonitoren. Voor zijn aandeel in het beeldbuizenkartel moest Philips in  totaal 509 miljoen euro aan boetes betalen.

Oproep tot aanmelding

De consumentenbond heeft een speciale webpagina in het leven geroepen, waarop consumenten die voor compensatie in aanmerking willen komen, zich kunnen aanmelden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in