Overslaan en naar de inhoud gaan

Coca-Cola tuimelt uit top 10 meest waardevolle merken

Het merk Google staat op nummer 1 en is nu 229 miljard dollar waard.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Constante innovatie, meer advertentie-inkomsten en groei in cloud business heeft Google geholpen bij het terugwinnen van de nummer één-positie op Apple in de 2016  van Millward Brown. Google’s waarde stijgt met 32 procent tot 229 miljard dollar. Apple is naar een tweede plek gezakt met een waardeafname van -8 procent naar 228 miljard dollar.

related partner content for mobile comes here

Microsoft blijft nummer 3 en groeit 5 procent naar 122 miljard dollar. Facebook (+44 procent, nummer 5) en Amazon (+59 procent, nummer 7) betreden de Top 10 voor de eerste keer. De totale merkwaarde van de Top 100 is sinds 2006 gemiddeld 3 procent per jaar gestegen en staat nu op 3,4 biljoen dollar.

De top 100 meest waardevolle merken wereldwijd:

Disruptie is dé dominante trend dit jaar volgens Millward Brown. Diverse categorieën worden overhoop gehaald door nieuwkomers en daarom zijn veel gevestigde merken innovatiever geworden en hebben zichzelf opnieuw uitgevonden.

Amazon bouwde zijn eigen logistieke netwerk met ZZP’ers waardoor flexibele levertijden en ‘one-hour delivery’ mogelijk werd. Facebook plaatst artikelen van nieuwssites door en begeeft zich zo op ‘krantenterrein’. En Starbucks (+49 procent, no.21) lanceerde de ‘tap and go’-app en vernieuwde zijn assortiment door bier en wijn aan te bieden.

Disrupties en veranderingen

Bijna de helft van de merken in de 2016 Top 100 zijn de lijst binnen gekomen sinds de eerste uitgave in 2006, en de andere helft zit er van het begin al in. Dit laat zien dat je als merk je waarde en je relevantie door de jaren heen kan behouden, aldus de onderzoekers. Maar het laat ook zien dat je als nieuw merk de status quo flink kan opschudden en de top 100 in kan komen.

Nederlandse merken

ING Bank is de nummer 4 in de wereldwijde banken top 10. Shell is nummer 2 in Petrol. Heineken is qua merkwaarde het derde biermerk ter wereld.

De top 10 meest waardevolle banken wereldwijd:

Nederlandse merken in de ranking zijn Shell, ING en Heineken. ING Bank verliest 11 procent van zijn waarde, maar stijgt toch 1 plek naar plaats nummer 4 in de top 10 met een waarde van 10.3 miljard dollar. ING dankt zijn vierde plek aan een hardere daling van andere banken.

Het Nederlands/Engelse Shell zit (net als de finance branche waarin ING zit) in de hoek waar de klappen vallen. De traditionele ‘olie/gas’- industrie gaat met 20 procent waardedaling onderuit, onder meer gedreven door een lage olieprijs. Shell blijft op een tweede plek staan met een waarde van bijna 15 miljard dollar achter nummer 1 ExxonMobil.

Heineken is met een waarde van 10,5 miljard dollar (+9 procent ten opzichte van 2015) nog steeds het derde, maar wel meest internationale biermerk ter wereld. Achter Bud Light en Budweiser die vooral in hun thuismarkt Amerika sterk zijn.

De top 10 meest waardevolle biermerken wereldwijd:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in