Bill Bernbachs 100e verjaardag


Bill Bernbach was een van de oprichters van Doyle, Dane Bernbach, nu DDB. Bernbach stond op nummer 1 in de in 2004 door AdAge gepubliceerde Top 100 van Beste Reclamemensen Aller Tijden. Hij is - samen met David Ogilvy - de meest geciteerde creatief ooit. Zijn Volkswagen-advertentie 'Think Small' vormt een blauwdruk voor het maken van print en reclame-ideeën in het algemeen.
DDB heeft zijn website deze periode volledig in het teken van Bernbach gezet. In een filmpje vertellen onder meer John Hegarty en Jeff Goodby over wat Bernbach voor het vak heeft betekend. Amir Kassaei chief creative officer DDB Worldwide noemt Bernbach 'de Vader van moderne reclame.' Een interview met Kassaei is volgende week te lezen in Adformatie.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROS
Het gedachtegoed van Bernbach is nog altijd actueel. In Adformatie 46 van vorig jaar stond een door Astrid Prummel geleide discussie met als titel 'Bill Bernbach is still alive.'. Andre Dammers (freelance), Joris Kuijpers (DDB) en Bas Verhart (Media Republic) voerden een discussie over traditioneel merkdenken en activatie. Op de vraag: Is het oude merkdenken van Bill Bernbach voorbij? Antwoordden zij:
Kuijpers: ‘Nee. Bill Bernbach is still alive. Ken je dat boekje van Bernbach met al die open deuren? Een fantastische bundeling met waarheden, 50 jaar geleden geschreven maar het gekke is dat het nog steeds actueel is. Ook voor internetcommunicatie.’
Verhart: ‘De vraag is: zijn er punten bij gekomen?’
Ten Dam: ‘Bernbach's leer is voor 80 procent copy driven,het is een verhaal dat verteld wordt met veel subtiliteit. Subtiliteit online, dat werkt meestal niet. Je moet, in eerste instantie, een beetje schreeuwen om aandacht te krijgen. Vervolgens kan ik meer diepgang inbrengen.’
Kuijpers: ‘Bernbach heeft ook een uitspraak: “If you've got nothing to say, sing it”.’
Dammers: ‘Kijk, jij kent wel al die open deuren!’
Kuijpers: ‘“If your advertising goes unnoticed, everything else is academic.” Dat klopt toch ook op internet: als niemand het ziet, stop er dan maar mee!’
Verhart: ‘Maar ik heb wel het gevoel dat nog genoeg van jullie collega's sturen op de pay-off en de gedachte dat je die er wel even door kan rammen en dat de kernboodschap de essentie is waar het merk voor staat. Terwijl het veel meer moet gaan om beleving en gevoel.’
Een interview met Bernbach uit 1977 uit de archieven van American Association of Advertising Agencies:
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid