Overslaan en naar de inhoud gaan

Bierblog: bier met emotie

Ja. Eindelijk is er dan een vrouw opgestaan die een tegengeluid zal laten horen bij het simpele imago van bier als mannendrank. Want…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Ja. Eindelijk is er dan een vrouw opgestaan die een tegengeluid zal laten horen bij het simpele imago van bier als mannendrank. Want niet iedere vrouw is gecharmeerd van het verschrikkelijke drankje dat heet, het zogenaamde ‘vrouwenbier’.

related partner content for mobile comes here

Fiona de Lange, in het dagelijkse leven pr-communicatieadviseur, is deze week het Nederlandstalige bierblog: gestart.

Ze is al jaren gepassioneerd bierliefhebber en wil graag één platform bieden waar bierliefhebbers bij elkaar komen. Ze noemt het ‘redelijk uniek’ dat een vrouw een bierblog start. In de aankondiging zegt De Lange: ‘Mijn vrouwelijke invalshoek zal het thema bier op een hele andere manier neerzetten. Dit is echt een geluid dat bij de huidige tijd past en de bierbranche veel nieuwe impulsen geeft. Daar ben ik van overtuigd! Uiteraard is het vooral ook een blog voor en door bierliefhebbers!’

Vrouwelijke invalshoek
Ik belde met Fiona de Lange om te vragen wat die vrouwelijke invalshoek inhoudt. De Lange: ‘Het gaat hierbij om de emotie bij bier. Mannen beoordelen bier vaak op basis van ingrediënten, de techniek van het brouwproces. Hoe het bier smaak, hoe je het bier drinken beleeft, komt bij hen veel minder aan de orde. Ik wil de emotie koppelen aan de ervaring van het bier drinken. Hoe smaakt het, hoe voelt het om een bepaalde soort bier te drinken?’

De vrouwelijke kijk op zaken zal ook aan bod komen als het gaat om nieuwszaken. Neem bijvoorbeeld een nieuw Bavaria-logo. De Lange: ‘Als een nieuw logo wordt beoordeeld, gaat het om design en lettertype. Er komt niet aan de orde hoe het nieuwe logo overkomt. Welk gevoel het creëert.’ En dat is wel belangrijk, vindt De Lange.

Regionale bierbrouwers doen het goed, zegt De Lange. Ze richten zich meer op de emotie en de smaak van het bier en dat is aantrekkelijk voor vrouwen. Volgens de oprichtster van het bierblog een oorzaak waarom de kleinere bierbrouwers het goed doen en de grote merken geen of lage groei in de biermarkt kennen.
De Lange: ‘De grote merken richten zich nog steeds op de grote meute.’ En daar zit de groei niet. De Lange vindt de positionering van Amstel als ‘echt mannenbier’ onverstandig. Omdat een deel van de bierdrinkers, de vrouwen niet worden aangesproken.

De Lange meent dat als een biermerk zich richt op de eerder genoemde beleving en emotie van het bierdrinken, er winst valt te behalen.

En dan is het volgens haar onverstandig dat Heineken met een ‘vrouwenbier’ als Jillz op de markt komt. ‘Er wordt een onnodig onderscheid gemaakt tussen mannelijke en vrouwlijke drinkers. Bovendien, maar dat is mijn persoonlijke mening, is Jillz niet te drinken.’

Het is de bedoeling dat de blog meerdere keren per dag wordt ververst met nieuws en weetjes over bier vanuit vele invalshoeken. De nadruk ligt vooral op de wereldwijde biermarkt, met aandacht voor de Nederlandse en Belgische ontwikkeling in die markt.

Bier.blog.nl is een onafhankelijk blog die bierliefhebbers dagelijks bijpraat over hun alles rondom bier. Van het laatste branchenieuws tot biersmaken, -merken, -verkooppunten, -festivals, -brouwerijen, -cafés en bieracties.

Wat is ‘onafhankelijk’? Houdt het in dat de blog niet gesponsord kan worden door een biermerk? De Lange: ‘Nee, er zijn zeker mogelijkheden voor sponsoring maar daar houd ik mij niet bezig. Ik doe redactie, Blog Online (het netwerk van de themablogs waar bier.blog.nl onderdeel vanuit maakt, KF.) houdt zich bezig met acquisitie. Die zaken blijven strikt gescheiden.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in