Overslaan en naar de inhoud gaan

Betekeniscafé II: HNW

Op 2 februari is het zover: het tweede Betekeniscafé vindt plaats. Het doel is van het Betekeniscafé is om jaarlijks, op wisselende…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Op 2 februari is het zover: het tweede vindt plaats. Het doel is van het Betekeniscafé is om jaarlijks, op wisselende locaties en door steeds andere partijen, ontmoetingen te organiseren met onderwerpen van en over betekenis. Door met elkaar het ‘betekenisdenken’ te stimuleren en te ontwikkelen creëren we organisaties die krachtig, puur en duurzaam zijn. Dit keer is het onderwerp Het Nieuwe Werken begeleid door Peter Roemaat van .

related partner content for mobile comes here

Het Nieuwe Werken; bezuinigingsmaatregel of middel voor betekenisvolle co-creatie?
De ontwikkeling die we als mensheid hebben doorgemaakt toont in steeds sterkere mate aan dat onze welvaart ook veel negatieve bijproducten kent; meer ‘spullen’ (auto’s, apparatuur), meer vervuiling, opraken van fossiele brandstoffen, opwarming van de aarde, welvaartsziekten, etc. Langzaam ontstaat het besef dat welzijn niet alleen voortkomt uit het bezit van materiële zaken. Door de verzadiging in materiële zin ontstaat steeds meer behoefte aan immateriële zaken zoals zingeving, persoonlijke ontwikkeling, samenwerking, spiritualiteit, etc. Dit komt onder andere tot uiting in de wijze waarop we vorm geven aan onze relaties. Vroeger was ons relatienetwerk beperkt tot familie, buren en de directe collega’s. Tegenwoordig zijn we actief op sociale netwerken die het mogelijk maken een intensieve relatie te onderhouden met mensen aan de andere kant van de wereld.

In organisaties zie je hetzelfde gebeuren. Ook daar is de fysieke werkomgeving steeds minder bepalend voor de relaties die we aangaan. Moderne communicatiemiddelen maken dat we in verbinding staan met mensen met wie we een bepaalde interesse of ambitie delen. Fysieke afstand is daarvoor geen beperking. Met de mensen die ons inspireren willen we samenwerken en bouwen aan betekenisvolle waardecreatie. Velen van ons besteden nog een belangrijk deel van de tijd die ons gegeven is aan het werken aan doelstellingen die zijn ingegeven door de organisatie waarin we werken. Steeds meer mensen ontdekken dat deze doelstellingen onvoldoende bijdragen aan de ontwikkeling die zij persoonlijk willen doormaken en de betekenis die zij willen hebben in deze wereld. Dit roept de vraag op hoe organisaties met deze ontwikkelingen kunnen omgaan.

Eén van de manieren waarop organisaties reageren op actuele ontwikkelingen is het implementeren van Het Nieuwe Werken. Veel bedrijven willen HNW implementeren om mee te gaan in de vaart der volken of zien het simpelweg als een mooie maatregel om te bezuinigen op werkplekken. Weinigen zien in dat HNW slechts een klein voorbeeld is van de vele signalen van de mondiale transitie die gaande is. Na de transities van landbouwtijdperk naar industrie tijdperk en naar informatie tijdperk, staan we aan de vooravond van het ideeën tijdperk. Dit maakt dat niet langer grondstoffen leiden tot nieuwe producten, maar dat het samenbrengen van mensen leidt tot nieuwe creatieve ideeën die leiden tot duurzame waardecreatie en zingeving.

In dit Betekeniscafé gaan we met elkaar in dialoog over deze actuele ontwikkelingen en wat dit betekent voor organisaties. Zo zullen oude organisatieparadigma’s (Command-Control-Communication), plaatsmaken voor nieuwe: Vertrouwen-Vakmanschap-Verbinding. Dit heeft gevolgen voor de fysieke en digitale werkomgeving en voor de wijze waarop (hiërarchische) verhoudingen veranderen. Na de inleiding door Peter Roemaat gaan we met elkaar in gesprek over de betekenis van deze actuele ontwikkelingen op onze professionele en persoonlijke ontwikkeling en de invloed daarvan op onze professionele omgeving.

Programma
Het programma is als volgt:
• 16:00 – 16:30 Inloop
• 16:30 – 17:30 Dialoog over bovenstaande, ingeleid en begeleid door Peter Roemaat van Bureau Nieuw Organiseren ((http://bureau-nieuw-organiseren.nl/)
• 17:30 – 19:00 Borrel met betekenisvolle relaties

Need to knows
• De locatie: Meeting Plaza, Planetenbaan 100, 3606 AK Maarssen
• De kosten: 20 euro per persoon, voor de locatie en de consumpties
• De aanwezigen: bij het vorige café waren ruim zeventig betekenisdenkers aanwezig, van directeur tot zelfstandige en van adviseur tot ontwerper
• Aanmelden (graag!): via info@betekeniscafe.nl of
• We zijn ook te vinden op en we hebben een en een

Oproep
We zien jou, als lezer van dit bericht, graag als deelnemer aan dit Betekeniscafé. Maar jij kent ongetwijfeld mensen in je omgeving voor wie dit evenement op het lijf geschreven is. We stellen het daarom op prijs als je hen op deze bijeenkomst wijst. Of nog leuker: als je hen meebrengt! We zien jullie graag op 2 februari 2011 in Maarssen!

Namens de organisatie,

Yael van Assendelft, Wiro Kuipers en Ellen Kuipers

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in