Prominente rol van Google en reviews bij koopproces elektronica
Kopers van consumentenelektronica oriënteren zich met steeds terugkerende loops waarbij Google en review sites een prominente rol innemen. Dit blijkt uit een analyse van Synovate en Wakoopa.
De herhalende loops van online shopping
De informatie die men tijdens de consumer journey op internet vindt wordt herhalend opnieuw meegenomen in nieuw surfgedrag op zoekmachines, review- en vergelijkingssites en sites van retailers en merken. Mensen blijven ook vlak voor de aankoop steeds nieuwe informatie zoeken, waarmee men nog op nieuwe ideeën kan worden gebracht.
Door de zoekwoorden op Google op persoonsniveau te analyseren wordt een mooie indicator verkregen van welke merken men tijdens welke fase in het keuzeproces overweegt.
Vacatures
Senior communicatie adviseur / Woordvoerder
Ministerie van Klimaat en Groene GroeiContentredacteur
Provincie UtrechtConcern communicatieadviseur
Gemeente Altena
Blogs en online retailers winnen de aandacht in beginfase
De beginfase van het keuzeproces wordt vooral gebruikt om de mening te vormen, waarbij online retailers en blogs, fora en communities veel aandacht krijgen. Zo’n vier weken voor de aankoop intensiveert de aandacht die men besteed aan online informatie over consumenten elektronica.
Naarmate het moment van aankoop nadert wordt relatief meer tijd besteed aan vergelijkingssites. Ook wordt vlak voor de aankoop meer aandacht geschonken aan sites van retailers die wel op internet aanwezig zijn, maar daar niet of nauwelijks producten verkopen. Informatie van online retailers wordt dus al veel eerder bekeken.
Heavy users vergelijken zelf, light users laten vergelijken
Opvallend is dat bij de oriëntatie vergelijkingssites aanmerkelijk meer bezocht worden door light users van internet dan de heavy users. Bij kopers van TV’s gebruikt 80% van de light users vergelijkingssites terwijl dit bij heavy users 64% is. Heavy users van internet gaan meer zelf op zoek naar merk- en productinformatie en gebruiken meer sites met gebruikerservaringen en sites van merken.
Heavy users lijken dus meer zelf hun keuzes te maken en zich minder voor te laten selecteren.
De uitdaging voor marketeers wordt om deze mondige en mediawijze consumenten te faciliteren in hun actieve consumer journey.
Stijlen van shopping
Online verandert de consumer journey, maar er blijven verschillende soorten shoppers bestaan. Hierbij zou je kunnen leren van shopper inzichten in de offline wereld: het blijkt dat er grofweg vier stijlen van shopping zijn, die samen gaan samen met een verschillende houding en verschillend gedrag tijdens het oriëntatie & shopping proces:
1. Preference Planners weten vaak al welke merken ze willen kopen en willen die graag zo snel en gemakkelijk mogelijk vinden. Ze kopen producten als ze die nodig hebben, of het nu in de aanbieding is of niet.
2. Explorers vinden het leuk om te shoppen, nieuwe producten te vinden en uit te proberen, maar ze vervelen zich snel; er moeten steeds weer nieuwe, interessante dingen te ontdekken zijn.
3. System Beaters informeren zich graag goed over de prijs en nemen de tijd om koopjes te vinden. Het gaat daarbij niet alleen om geld, het geeft hen ook het gevoel slimmer te zijn.
4. Functionele Planners geven minder om merken en vinden shoppen ook niet echt leuk. Zij vinden het belangrijk om specifieke product eigenschappen te vinden tegen de best mogelijke prijs. Zij zoeken gericht naar producten met die benefits, die zij belangrijk vinden en zijn nauwelijks gevoelig voor nieuwe producten en promoties.
Voor marketeers is dan ook belangrijk om te weten welke shopping stijl belangrijk is in je categorie om een toepasselijke shopper marketingstrategie te ontwikkelen.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid