
Bij het onderzoek werden meer dan 100.000 bezoeken aan een geselecteerde groep bekende Europese online supermarkten en webwinkels op het gebied van reizen en consumentenelektronica geanalyseerd. 37 procent van de zoekopdrachten bleek geen enkel resultaat op te leveren. 29 procent van de zoekopdrachten genereerde meer dan 50 resultaten. Dit is voor klanten veel te veel om snel een goede keuze te kunnen maken.
Een gerelateerd usability onderzoek van Fredhopper laat zien dat 60 to 70 procent van de webwinkelklanten de site onmiddellijk verlaat als een zoekopdracht geen resultaten geeft.
Joris Beckers, directeur sales en marketing bij Fredhopper: ‘Wanneer klanten binnen de site zoeken op een woord of een zin, verwachten ze direct een uitgebreid overzicht van alle producten die aansluiten bij waarnaar ze op zoek zijn. Als de zoeksoftware niet intuïtief genoeg is om te vinden wat zij zoeken, zullen ze snel hun interesse verliezen en de site verlaten.’
Vacatures
Event Manager
Stichting Anne-BoCommunicatiemedewerker studentenwerving en -voorlichting
TU DelftClient Services Director - Media
Scheepens
De site die in het onderzoek het slechtst scoorde, gaf bij 51 procent van de zoekopdrachten nul op het rekest. 23 procent van de opdrachten resulteerde in meer dan 50 hits.
’Dat een organisatie niet goed kan voldoen aan 74 procent van de informatieverzoeken is onacceptabel’, aldus Beckers. ‘Dit betekent dat het bedrijf slechts 26 procent van de kansen benut.’
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee