Weinig nieuwe topproducten in supermarkt
Dat blijkt uit de Intro Top 20 van marktonderzoekbureau IRI Nederland. Enerzijds wordt het lage aantal nieuwe topproducten veroorzaakt door behoudend consumentengedrag als gevolg van de crisis, anderzijds door een minder creatief/baanbrekend introductieaanbod van fabrikanten en terughoudendheid bij supermarkten.
Nieuwe producten in de Nederlandse supermarkten hebben het in 2009 niet makkelijk gehad. Slechts 3 innovaties behaalden een omzet van meer dan 100.000 euro per week. Twee jaar geleden waren dat er nog 13. De grootste introductie is Marlboro Flavor Plus. Deze sigaret 'met extra smaak' als gevolg een ander filter, boekt in zijn eerste jaar de hoogste weekomzet van alle nieuwe producten die de laatste tien jaar op de markt zijn gebracht.
In de Top 20 van 2009 staan verder twee volledig nieuwe merken: Jillz, het pils-alternatief voor vrouwen van Heineken en Monster, de energydrink van Coca-Cola. De top wordt verder gevuld met nieuwe concepten en smaakvarianten onder bestaande merken. Het merk Mona is met drie introducties de hofleverancier van de Top 20.
Product en Gemiddelde weekomzet*
1 Marlboro Flavor Plus 457,6
2 Ariel Excel Gel 144,1
3 Mona ChocoDreams 100,0
4 Robijn Sensation 98,4
5 Jillz cider 97,9
6 Beemster 30+ 94,3
7 Danone Activia Start 93,3
8 Mona Oud-Hollandsche Pudding 88,6
9 Remia Feestsauzen 85,4
10 Dreft Platinum 80,8
11 Friesche Vlag Vla Combi 80,1
12 Mona "feestelijke" XL Luchtige Slagroompudding met aardbeiensaus 76,6
13 Bonduelle Pure 75,4
14 Robijn Klein & Krachtig Black Velvet 74,7
15 Monster 68,4
16 Unox Biologische Soep 67,4
17 Taksi Tropisch Fruit Geen Suiker Toegevoegd 64,3
18 Persil Gold Cold Power 63,8
19 Vifit Superfruit 53,9
20 Becel Brood 53,6
* = Omzet per week in de Nederlandse supermarkten, in duizenden euro’s
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid