‘Wehkamp heeft last van imago als postorderaar’


Wehkamp heeft een reorganisatie aangekondigd waarbij het bijna twintig procent van zijn personeel moet laten gaan. Op het hoofdkantoor werken nu zo'n 500 mensen, bij de twee distributiecentra nog eens 300. De bonden zijn deze week ingelicht over de personeelsreductie.
Volgens bestuurder Agostino Di Giacomo Russo van de Dienstenbond CNV is de reorganisatie het gevolg van een slechtere positie van het bedrijf: “We hebben van de directie van Wehkamp een grote hoeveelheid informatie gekregen over de noodzaak van deze ontslagronde. Het is duidelijk dat de bedrijven in de postordersector het de laatste jaren moeilijk hebben. De concurrentie met de verkopers via internet wordt elke maand groter.” Daarbij kampt Wehkamp volgens de vakbondsman bij de omslag van postorderbedrijf naar internetaanbieder met haar imago als grootste postorderaar. “Dat imago zit Wehkamp dwars omdat het in die tijd niet bekend stond als een goedkope aanbieder, terwijl het op het internet allemaal draait om de scherpste prijs,' aldus Di Giacomo Russo tegenover AD.
Bovendien verdiende Wehkamp tot voor kort veel geld met het verstrekken van leningen aan zijn klanten, maar sinds minister Zalm het rentepercentage dat postorderbedrijven mogen rekenen voor zulke consumptieve kredieten aan banden heeft gelegd, is die inkomstenbron ook voor een stuk opgedroogd.
Algemeen directeur Nijhof van Wehkamp ontkent dat er grote omzetverliezen waren. “Je moet het dak repareren als de zon schijnt. Er is weliswaar sprake van een stabiliserende omzet, maar zeker niet van verlies.' (AD)
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid