Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat Hema en Action deden is even menselijk als onverstandig

Rendement of reputatie? Dat was de afweging waar bedrijven als Hema, Action, Zeeman en Wibra een afweging in moesten maken.
Hema-winkel
Vrouw loopt een Hema-filiaal binnen
© ANP, Robin van Lonkhuijsen
Hema-winkel
Vrouw loopt een Hema-filiaal binnen
© ANP, Robin van Lonkhuijsen

Als winkels geen geld verdienen gaan ze failliet. Elke ondernemer kijkt naar de eigen portemonnee. En ook een grootwinkelbedrijf grijpt elke kans om geld te verdienen, iedere dag weer.

related partner content for mobile comes here

Tegen die achtergrond was het logisch dat retailers als Action, Makro, Xenos, Wibra en Hema ook na de toespraak van premier Rutte afgelopen maandag, gewoon open wilden blijven.

De onmisbaarheid van rookworsten en geurkaarsen

Toch kwam er ophef. Ze hebben nul verantwoordelijkheidsgevoel, alleen de winst voor de aandeelhouder telt, was het verwijt. En als rookworsten en geurkaarsen essentieel zijn voor jou, wat voor leven heb je dan, kraaiden de cynici.

Maar toch. Het optreden van de grootwinkelbedrijven was ook menselijk. Iedereen vindt dat de ander zich aan de geldende regels moet houden maar benoemt zichzelf tot de uitzondering. 

Natuurlijk, het is best lastig om een scheiding te maken tussen essentiële en niet-essentiële winkels. Zeker als je zelf een twijfelgeval bent.

Dan is het makkelijk om de complexiteit, het feit dat departementen met verschillende tongen spreken en de onduidelijkheid van de SBI-codes van de Kamer van Koophandel de schuld te geven.

'Publiek is essentieel voor winkels, maar sommige winkels zijn dat niet voor al het publiek'

Het was wijs geweest om niet alleen naar de regels te kijken, maar naar wat maatschappelijk aanvaardbaar is. Het publiek is essentieel voor alle winkels, maar sommige winkels zijn niet essentieel voor iedereen. Het blijft een dilemma voor winkelketens: ga je voor het economisch belang of durf je jezelf een strenge norm op te leggen?

In die zin stelden de ketens Blokker Zeeman beiden het goede voorbeeld door uit solidariteit niet de grenzen op te zoeken, maar de deuren juist gesloten te houden.

Als je gezondheid boven geld stelt, zorgt dat voor meer rendement op je reputatie. Misschien niet altijd essentieel, maar wel als je de steun van de samenleving wilt verdienen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Frank Körver

Hier worden winkels met elkaar vergeleken die qua assortiment lastig te vergelijken zijn. Dat maakt het ook lastig dit soort conclusies te trekken. Zouden Blokker en Zeeman die 30% regel gehaald hebben en dus überhaupt open kunnen?
Zie ook dit gesprek vandaag op NPO Radio 1 tussen Sven Kockelmann en Action CEO Sander van der Laan: https://www.nporadio1.nl/homepage/28440-topman-action-we-kregen-wel-groen-licht-van-economische-zaken

Jurjen Worp

Beste Paul, Makro kan je niet vergelijken met HEMA, Action etc. Wij waren al open voor particulieren, net als alle andere groothandels. We moesten per 17 december dicht voor niet Makro-pashouders, hetgeen we keurig gedaan hebben. Bovendien is de omzet van food en nonfood gerelateerde producten ruim 70%! Daarnaast wil het CBL en alle supermarkten juist dat de groothandels open zouden blijven deze dagen, juist om de veiligheid te verhogen en de druk bij de supers te verlichten. De overheid beslist anders en daar hebben wij ons bij neergelegd. Makro blijft gewoon open, maar wel alleen voor Makro-pashouders.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in