Wat er ook gebeurt, Wal-Mart blijft lachen


Molblog (lees: Theo) beging eerder vandaag waarschijnlijk een overtreding van het merkrecht, door bij zijn post 'Liegen loont in marketing' een afbeelding van een SMILEY® te plaatsen zonder de rechthebbenden daarin te kennen.
Althans, dat zal de mening zijn van Franklin Loufrani en zijn bedrijf SmileyWorld.
SmileyWorld ligt momenteel in de clinch met supermarktgigant Wal-Mart, die de smiley al tijden gebruikt als icoon op onder andere hun bedrijfskleding en promotionele uitingen.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSWal-Mart probeert momenteel het merkrecht voor het icoon te verkrijgen in de Verenigde Staten. Loufrani probeert hetzelfde en claimt de oorspronkelijke ontwikkelaar en dus rechthebbende van het beeldmerk te zijn.
De discussie over het geestelijk vaderschap van de smiley wordt al jarenlang gevoerd. Op Wikipedia valt te lezen dat de smiley is ontwikkeld door Harvey Ball, in opdracht van The State Mutual Life Assurance Company of Worcester in 1963.
Hij verdiende met deze opdracht $45, maar heeft zijn werk nooit beschermd. Ook ene David Stern heeft ooit geclaimd het beeldmerk te hebben ontworpen, maar heeft dat nooit aannemelijk kunnen maken.
De Amerikaanse broers Murray and Bernard Spain hebben in ieder geval eind jaren zestig en begin jaren zeventig de smiley gebruikt op allerlei merchandise, onder het motto 'have a happy day'. De smiley werd daarmee eigenlijk publiek bezit.
De Fransman Loufrani is het icoontje vanaf 1968 gaan gebruiken bij artikelen in de France Soir en andere Europese kranten; het kenmerkte alle artikelen die 'goed nieuws' brachten.
Deze Loufrani heeft inmiddels het beeldmerk vastgelegd en zijn bedrijf bezit de merkrechten op het lachende gezichtje in meer dan 80 landen.
De uitspraak van het 'US Patent and Trademark Office' wordt in augustus verwacht.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid