Overslaan en naar de inhoud gaan

Wat doen we met onbetaalde PR pitches?

Tranen rolden over mijn wangen, van plezier, toen ik dit blog las van Parry Headrick van het PR-bedrijf Matter Now. Sommige PR-bureaus…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Tranen rolden over mijn wangen, van plezier, toen ik van het PR-bedrijf . Sommige PR-bureaus laten zich goed kennen tijdens een pitch. Uiteraard herken ik het, maar ik, of eigenlijk wij als PR-professionals, proberen niet in deze valkuilen te stappen. Is het niet zo dat bureaus bluffen omdat ze simpelweg geen zin hebben om zich zonder enige onkostenvergoeding in de materie te verdiepen?

related partner content for mobile comes here

In de anderhalf jaar dat ik nu bij Pride werk, heb ik meegewerkt aan behoorlijk wat grote pitches waarin we veelal één van de vijf bureaus waren. Bij geen van allen was er een vergoeding mogelijk, ook niet in de laatste ronde. En zonder te weten hoeveel anderen er mee deden, laat staan wie nu echt de DMU is. Ik ging elke keer met frisse moed aan het werk en deed mijn best om onderscheidend te zijn. Door bijvoorbeeld zelf inzichten naar boven te halen met een nulmeting. Soms hoor je verhalen dat de prospect voor de pitch al heeft gekozen, vriendje van de directeur, of dat het bedrijf niet op zoek is naar het meest creatieve idee, maar naar handjes om hun eigen ideeën uit te voeren (eventueel aangevuld met ideeën van bureaus uit de pitchronde). Ook komt het voor dat de bureaus onderling enorm verschillen, waardoor de opdrachtgever appels met peren moeten vergelijken.
Mijn conclusie: ik ben soms te werk gegaan zonder alle informatie op te eisen die ik echt nodig had. Daarvoor steek ik de hand in eigen boezem. Voortaan vraag ik vooraf om volledige inzage in het keuzeproces en de agenda van de prospect.
Ik probeer nu bij pitchaanvragen te sturen op de hierboven geschetste voorwaarden en leg dan graag uit waarom ik niet zomaar spring als de opdrachtgever ‘jump’ zegt. Het levert namelijk geen kwalitatief goed PR-plan op. En dat is toch uiteindelijk wat we allemaal willen? Dat het bureau en de klant elkaar kiezen omdat ze hetzelfde DNA hebben. Al weet je dat nooit helemaal zeker na een pitchproces, je kunt wel een heel eind komen als alle partijen dichtbij zichzelf blijven.
Dus geen verborgen motieven om pitches uit te schrijven en geen PR-toneelstukjes. Door de effort van bureaus te erkennen met een vergoeding voor de deelname en volledige transparantie tijdens het proces te bieden, voorkomen opdrachtgevers dat ze slechte pitches te zien krijgen. We steken nou eenmaal het liefst onze ziel en zaligheid in een nieuw fris plan, maar voor niets gaat alleen de zon op.
Ik ben heel erg benieuwd hoe de PR-professional aan zowel bureauzijde als klantzijde hier tegenover staat.
Karlijn Stoelinga, Pride PR

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in