Wat doen we met onbetaalde PR pitches?


Tranen rolden over mijn wangen, van plezier, toen ik dit blog las van Parry Headrick van het PR-bedrijf Matter Now. Sommige PR-bureaus laten zich goed kennen tijdens een pitch. Uiteraard herken ik het, maar ik, of eigenlijk wij als PR-professionals, proberen niet in deze valkuilen te stappen. Is het niet zo dat bureaus bluffen omdat ze simpelweg geen zin hebben om zich zonder enige onkostenvergoeding in de materie te verdiepen?
In de anderhalf jaar dat ik nu bij Pride werk, heb ik meegewerkt aan behoorlijk wat grote pitches waarin we veelal één van de vijf bureaus waren. Bij geen van allen was er een vergoeding mogelijk, ook niet in de laatste ronde. En zonder te weten hoeveel anderen er mee deden, laat staan wie nu echt de DMU is. Ik ging elke keer met frisse moed aan het werk en deed mijn best om onderscheidend te zijn. Door bijvoorbeeld zelf inzichten naar boven te halen met een nulmeting. Soms hoor je verhalen dat de prospect voor de pitch al heeft gekozen, vriendje van de directeur, of dat het bedrijf niet op zoek is naar het meest creatieve idee, maar naar handjes om hun eigen ideeën uit te voeren (eventueel aangevuld met ideeën van bureaus uit de pitchronde). Ook komt het voor dat de bureaus onderling enorm verschillen, waardoor de opdrachtgever appels met peren moeten vergelijken.
Mijn conclusie: ik ben soms te werk gegaan zonder alle informatie op te eisen die ik echt nodig had. Daarvoor steek ik de hand in eigen boezem. Voortaan vraag ik vooraf om volledige inzage in het keuzeproces en de agenda van de prospect.
Ik probeer nu bij pitchaanvragen te sturen op de hierboven geschetste voorwaarden en leg dan graag uit waarom ik niet zomaar spring als de opdrachtgever ‘jump’ zegt. Het levert namelijk geen kwalitatief goed PR-plan op. En dat is toch uiteindelijk wat we allemaal willen? Dat het bureau en de klant elkaar kiezen omdat ze hetzelfde DNA hebben. Al weet je dat nooit helemaal zeker na een pitchproces, je kunt wel een heel eind komen als alle partijen dichtbij zichzelf blijven.
Dus geen verborgen motieven om pitches uit te schrijven en geen PR-toneelstukjes. Door de effort van bureaus te erkennen met een vergoeding voor de deelname en volledige transparantie tijdens het proces te bieden, voorkomen opdrachtgevers dat ze slechte pitches te zien krijgen. We steken nou eenmaal het liefst onze ziel en zaligheid in een nieuw fris plan, maar voor niets gaat alleen de zon op.
Ik ben heel erg benieuwd hoe de PR-professional aan zowel bureauzijde als klantzijde hier tegenover staat.
Karlijn Stoelinga, Pride PR
@karlijn25
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid