WA


Wat bijvoorbeeld te denken van Coca-Cola’s nieuwe ‘Alle calorieën tellen’-campagne: gaat dat de door obesitas bedreigde consument nu echt helpen?
Zoals emeritus hoogleraar voedingsleer Martijn Katan Coca-Cola’s Hessel de Jong terecht meegaf: het is mooi dat de mensen uitgelegd wordt hoeveel calorieën ze naar binnen krijgen per blikje cola en hoeveel ze moeten bewegen om daar weer vanaf te komen, maar het gaat er juist om dat de mensen minder calorieën innemen – niet Coca-Cola’s voornaamste zorg als bedrijf dat bestaat om winst te maken.
Het uitventen van ‘mvo’-beloftes is bedrieglijker dan de droomwereld die Peter Stuyvesant ons vroeger voorhield.
De positieve turnaround-campagne van Coca-Cola gaat mank aan dezelfde misvatting als het Koningslied, dat ons een collectief gedragen saamhorigheidsgevoel wilde opdringen. Terwijlhet saamhorigheidsgevoel in ons land nu juist zat in het collectieve accepteren van elkaars verschillende levenswijzen en de recalcitrantie tegen van bovenaf opgelegde regels, zoals in 1996 zo mooi beschreven in het Postbankliedje ’15 miljoen mensen’ van Frank Pels.
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMisschien kan onze nieuwe nationale ceremoniemeester Willem-Alexander ons wel vooruit helpen door ons terug te leiden naar het zo node gemiste gevoel van tolerantie uit de tijd van ’15 miljoen mensen’. Dan komt de saamhorigheid vanzelf weer naar boven drijven. Vooral als Louis van Gaal u een handje helpt.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid