Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom ‘Wageningen’ studenten communicatie werft met Dennis en Valerio

‘We hebben de beste communicatieopleiding van Nederland, dat willen we laten weten’
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De Wageningen University is een campagne begonnen met Dennis en Valerio om meer studenten te  trekken voor de bachelor Communicatiewetenschappen. 5 vragen aan communicatieadviseur Chantal Steuten over de campagne en communicatiewetenschap.

related partner content for mobile comes here

Wageningen University is de bakermat van communicatiewetenschap en voorlichting in Nederland. Noelle Aarts bekleedt er een leerstoel.  Waarom dan toch zo weinig interesse voor de bachelor bij studenten?

Chantal Steuten: ‘Inderdaad de bakermat. Qua onderwijs gaven we minoren en een soort van vrij doctoraal, nu hebben we zowel een master of science als een bachelor of science. De master loopt prima, studenten kiezen er heel inhoudelijk voor. Ook mensen die in Utrecht, Amsterdam of Nijmegen wonen en blijven wonen doen bij ons een master omdat ze het programma waarderen. De bachelor ligt lastig: veel 18-jarigen kiezen alleen voor Wageningen om een opleiding te doen die alleen in Wageningen kan. Mensen weten niet onze opleiding anders is dan communicatieopleidingen elders en kiezen dan begrijpelijkerwijze liever voor de grote stad. Mensen weten ook niet dat Wageningen University heel kleurrijk en internationaal is, daar komen ze pas achter als ze hier wonen.’ 

De bachelor-opleiding Jullie hebben drie jaar gekregen om het tij te keren. Wat is het plan?

‘Plan is om de opleiding op het uitstekende peil te houden die ze nu is: de opleiding wordt al jaren in alle gidsen verkozen tot de beste communicatie-opleiding van Nederland. Plan is ook om de unieke opleiding veel beter kenbaar te maken onder de doelgroep. De Future City Challenge is de aftrap van een grootschalige campagne om de opleiding voor het voetlicht te brengen.’

De koppeling met life science moet een &;unieke propositie&; aan studenten opleveren. Hoe luidt die?

‘Onze studenten hebben vaak een natuur- en gezondheidprofiel. Ze hebben belangstelling voor life science vakken, maar ook voor mensen en de samenleving. Onze opleiding bevindt zich op dit snijvlak. De complexe uitdagingen van de 21e eeuw - denk aan zaken als klimaat, voedselveiligheid en volksgezondheid - vragen om professionals die zowel verstand hebben van de inhoud als van communicatie.’

De actie met Valerio en Dennis, is dat niet wat dun om vwo&;ers te bewegen tot zoiets serieus als een studiekeuze?

‘Nee, helemaal niet, Valerio en Dennis gaan heel serieus om met deze opdracht. We hebben voor hen gekozen omdat ze heel breed geïnteresseerd zijn, nieuwsgierig, erg gericht op onderzoek en experiment en vrijwel door iedereen leuk worden gevonden, ook door ons! De Future City Challenge is bedoeld om scholieren, docenten en ouders te attenderen op het bestaan van de opleiding. De kwaliteit van de opleiding zal ze vervolgens moeten bewegen om voor deze studie te kiezen. 

Hoeveel studenten hebben jullie nodig, en wat zijn jullie verwachtingen?

‘Dit studiejaar hebben we 17 eerstejaars. Wij willen in 2016 minimaal 20 eerstejaars studenten kunnen verwelkomen en liever nog 30. Dat geldt ook voor de jaren daarna. We hoeven er geen honderden, zoals in Amsterdam. Wageningse opleidingen zijn kleinschalig, maar daarom ook heel studentvriendelijk en van hoge kwaliteit. Dat willen we graag zo houden.&;
 

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in