Overslaan en naar de inhoud gaan

Waarom Maxi-Cosi een voorbeeld is voor andere merken

Hoe word je als merk dé standaard onder de consument?
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Je kunt verschillende merken opnoemen die graag dé standaard willen worden in een bepaalde productgroep. Waarschijnlijk wil elk merk dat wel zijn. Maar in hoeverre slagen merken in deze missie?

related partner content for mobile comes here

Weber

Als ik hierover nadenk kom ik een aantal voorbeelden tegen waarbij het aardig lukt. Neem BBQ-fabrikant Weber. Wanneer je via online onderzoek de data rondom de Weber induikt , kom je dikwijls teksten tegen als &;de Weber staat aan&;, &;de Weber brandt al lekker&;, &;mooie avond om de Weber van stal te halen&;, et cetera.

Dit zal de marketing/pr-afdeling van Weber goed doen om dit soort uitingen te lezen. Helaas voor Weber wordt er momenteel nog steeds meer over de BBQ gesproken dan de Weber.

Voor onderstaande grafiek hebben we gezocht op Weber zonder dat er BBQ in de posting voorkomt vanaf begin dit jaar. 

Maxi Cosi

Dan hebben we Uber voor het bestellen van een taxi, Thuisbezorgd voor het online bestellen van eten en dan uiteraard de Maxi Cosi. Eerlijk gezegd wist ik niet beter dan dat de Maxi-Cosi een product was. Gelukkig ben ik niet de enige want wie zich er een beetje in verdiept komt met regelmaat advertenties tegen waarin een Maxi-Cosi wordt aangeboden van een ander merk dan Maxi Cosi, wat eigenlijk onmogelijk is natuurlijk.

Maxi-Cosi is echt de standaard geworden voor een autostoeltje voor baby&;s. De supermarktketen Jumbo heeft deze zomer zelfs een winkelwagenkarretje ontwikkeld voor een tweeling en een Maxi-Cosi. Over andere merken wordt op blogs, fora en sociale media praktisch niet gesproken als we het hebben over autostoeltjes. Sterker nog, als we zoeken op elke mogelijk vorm van autostoeltje of zelfs autostoel dan wint Maxi-Cosi het alsnog. Je ziet dit in de grafiek hieronder (gemeten vanaf begin dit jaar). 

Nadeel van dit succes is misschien dat er maar weinig mensen weten dat Maxi-Cosi ook nog andere producten heeft. Hier wordt dan ook nauwelijks over gesproken online. Voor marketingmanagers kunnen deze cijfers goed dienen als doelstelling voor de naamsbekendheid en de richting aangeven of je de standaard hebt bereikt. 

Statistieken en grafieken komen uit

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in