Overslaan en naar de inhoud gaan

Vea vindt vignet kredietreclame smakeloos

De Vea zegt onaangenaam verrast te zijn door het beeld dat vanaf 1 april elke reclame-uiting voor krediet moet vergezellen. Het beeld wekt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

DDB-baas Pietro Tramontin vindt het beeld te dol voor woorden. 'Dit schiet te ver door en gaat verder dan een waarschuwing. Een waarschuwing zou de consument tot denken moeten zetten, moeten manen tot voorzichtigheid. Niet de indruk wekken dat een kredietverlener aanzet tot criminele handelingen.' Tramontin had zitting in de Commissie Financiële Consument die tot eind 2008 actief was. In die commissie is deze optie nooit ter sprake gekomen. Ralph Wisbrun, voorzitter Vea en Managing Director UbachsWisbrun JWT, noemt het beeldmerk ronduit smakeloos: 'Er is al heel veel wetgeving op het gebied van kredietverlening. Het merendeel van die leningen wordt afgesloten onder goede begeleiding. De symboliek van dit beeld wekt echter de indruk dat je als kredietverlener of -nemer een strafbaar feit hebt gepleegd. Dat gaat echt te ver.'

related partner content for mobile comes here

Frans Blanchard, directeur Vea, is van mening dat de verplichting het zoveelste blok aan het been van reclamemakend Nederland is: 'Het mag duidelijk zijn dat dit soort beeld creatief afbreuk doet aan de uitingen die worden ontwikkeld. Bovendien neemt het woud aan bijzondere waarschuwingen die in de verschillende soorten uitingen moeten worden opgenomen steeds gekkere proporties aan. De betutteling viert met al die overheidsregeltjes hoogtij. Hoezo deregulering.'

Vanaf 1 april zijn financiële ondernemingen verplicht in reclame-uitingen voor krediet een waarschuwing op te nemen over de gevolgen die aan dit krediet verbonden zijn. Doel van deze waarschuwing is het verhogen van het bewustzijn van consumenten over de gevolgen van lenen. De waarschuwingszin hierbij luidt: 'Let op! Geld lenen kost geld' en moet samen met het waarschuwingssymbool worden opgenomen in de desbetreffende uitingen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in