Toyota bovenaan ranglijst Best Global Green Brands
3M staat tweede en Siemens derde. Interbrand publiceert zijn eerste lijst op basis van uitsluitend groene criteria. Voor deze ranglijst werd enerzijds uitgegaan van de publieke perceptie van duurzame merken en anderzijds de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, zoals blijkt uit algemeen beschikbare informatie en gegevens.
Voor het onderzoek heeft Interbrand de merken uit de Interbrand Best Global Brands ranglijst van 2010 geanalyseerd, omdat deze merken wereldwijd bekend zijn en bewijzen dat zij waarde creëren voor hun stakeholders.
Het onderzoek laat zien dat de sterkste duurzame merken zich consistent onderscheiden en duurzaamheidsinitiatieven ontwikkelen die de consument als betekenisvol ervaart. Bovendien blijken ze in staat door de hele organisatie heen winstgevende ‘groene initiatieven’ te ontwikkelen.
Voor de studie onderzocht Interbrand voor elk merk de consumentenperceptie in de tien grootste markten: de VS, Japan, China, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Brazilië, Spanje en India. Consumenten werd gevraagd welke invloed duurzaamheid heeft op hun aankoopbeslissingen en hun algehele begrip en beeldvorming van de groene activiteiten van het merk.
Nederlandse merken
Hoewel Nederlandse merken traditioneel goed presteren als het gaat om duurzaam ondernemen, is het niet opvallend dat slechts twee Nederlandse merken terug te vinden zijn in de ranglijst (Philips en Shell). Nederlandse bedrijven ondernemen over het algemeen wel maatschappelijk verantwoord, maar lopen er niet mee te koop. Zoals uit dit onderzoek ook voor Philips het geval blijkt te zijn. 'Het lijkt erop dat Nederlandse merken het goed doen, maar er niet veel over praten. Veel Nederlandse merken zouden hun duurzame prestaties een wezenlijk zichtbaar, geloofwaardig, en relevant onderdeel van hun merk kunnen maken', aldus Patrick Stal van Interbrand in Amsterdam.
Vacatures
Accountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisAccountmanager
Spotta
Conclusies
- Toyota is een lichtend voorbeeld van een merk dat het milieu tot kernprioriteit heeft verheven en daarbij op betekenisvolle wijze de dialoog zoekt met doelgroepen over de hele wereld.
- De auto-industrie en de elektronicasector zijn richtinggevend in hun vermogen om duurzaamheidsinitiatieven door hun hele organisatie te implementeren én in hun vermogen om hun inspanningen effectief voor het voetlicht te brengen.
- Een aantal merken vertoont een aanzienlijke kloof tussen prestaties en perceptie. L’Oréal, Nokia en HSBC scoren allemaal significant hoger op prestaties dan op perceptie. Kennelijk zijn ze intern erg goed bezig met milieu en duurzaamheid, maar slagen zij er nog niet voldoende in om dat naar de buitenwereld te communiceren.
- McDonald’s, GE en Coca-Cola daarentegen scoren stuk voor stuk significant beter op perceptie dan op prestaties. Het lijkt erop dat deze sterk zichtbare merken profiteren van hun imago als sterke, bekende merken, waarbij de groene perceptie meelift op de algehele perceptie.
Het gehele rapport is beschikbaar op www.interbrand.com.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid