Overslaan en naar de inhoud gaan

Minder wantrouwen journalisten in pr-profs

Journalisten hebben minder wantrouwen in pr-professionals. Dat concludeert Jan-Walter Molemaker na zijn scriptie-onderzoek Het nieuwe…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Molemaker sprak voor zijn onderzoek voor de UvA, communicatiewetenschap, met mensen uit beide beroepsgroepen. Transparantie en online werken hebben de relatie tussen journalisten en pr-profs veranderd, zegt hij in een . ‘Er is een verschuiving gaande. Dat komt door het transparante karakter van internet. Eerst moest een journalist een pr-professional maar vertrouwen op zijn woord, nu staan hem meer bronnen ter beschikking om dat verhaal bij te checken. En de twee kennen elkaar vaak al via Twitter, of ze lezen elkaars blog, zonder elkaar face-to-face te hebben gezien. Dat schept vertrouwen.’

related partner content for mobile comes here

Ook zijn beide groepen minder afhankelijk van elkaar geworden. Pr-mensen hebben niet meer de journalist als intermediair nodig, omdat zij via internet en sociale media zelf kunnen publiceren. Journalisten kunnen door nieuwe media makkelijker aan informatie komen om tegenover het pr-verhaal te zetten.
Molemaker: ‘De top-down invloed van pr op journalistiek neemt af. Het is veel meer een kwestie geworden van informatie delen, in plaats van informatie opleggen. Journalisten en pr-professionals sparren vaker met elkaar over wat wel en niet nieuws is. Soms denkt een pr-professional iets te hebben voor een journalist, maar die blijkt in andere informatie geïnteresseerd te zijn. Vroeger bleef het contact dan beperkt tot een persbericht, nu komen ze met elkaar in gesprek door bijvoorbeeld een direct message via Twitter.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in