MarketingRSLT Summerschool: 3 vragen aan Esther Kroes
Esther Kroes van online kennisbureau KroesKontrol is een van de docenten op de MarketingRSLT Summerschool, die we eind augustus weer organiseren. Ze zal onder andere uitleggen hoe je in een paar stappen tot een social mediastrategie komt. Molblog stelde haar alvast drie vragen.
In hoeverre wijkt een social mediastrategie af van een communicatie- en/of marketingstrategie, en waar moet je als marketeer op letten?
Esther: ‘Social mediakanalen zijn tools die je binnen je bestaande marketingcommunicatiemix of gewenste strategie kunt integreren. Het wijkt dus niet af van een 'oldskool' communicatie - en/of marketingstrategie, het kan iets toevoegen aan je strategie omdat je je met de juiste tools op de juiste doelgroep gaat richten. Wanneer je op de juiste wijze social media integreert, zal het een complementaire functie hebben binnen je marketing/communicatie- pr en/of salesdoeleinden en kun je je boodschap sterker neerzetten. Social media is geen aanpak op zich, maar onderdeel van de wijze waarop je vanuit een organisatie of individu online profileert.’
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen Huis
Waar kunnen marketeers op dat punt de fout in gaan? Kun je tips geven?
‘Door social media wel als een aparte strategie/aanpak neer te zetten creëer je eilanden en sla je geen bruggen tussen je bestaande kanalen. Wanneer je je als organisatie online sterk gaat profileren, door onder andere social mediakanalen hiervoor in te zetten, is het belangrijk dat je je propositie, je uitstraling altijd op elkaar laat aansluiten. We zien nog te vaak dat er binnen de social mediakanalen van een organisatie ander beeldmateriaal en een andere propositie wordt neergezet. Hiermee kun je juist je merkwaarde aantasten. Ben bewust van wat je wil en doet en denk na voor je aan de slag gaat.’
Waar moet je op letten als je erop wilt begroten?
‘Deze vraag wordt steeds vaker aan ons gesteld. Ons antwoord is dan: hoe begroot je nu, wat zijn je doelen, je doelgroepen, je KPI's? Social media inzetten is gelijk aan andere marketingactiviteiten, kies de kanalen die passen bij je doel en doelgroep en bepaal vervolgens welk budget je hiervoor wilt vrijmaken. Als je veel geld uitgeeft aan print- en of RTV campagnes is het goed je eens meer te verdiepen in de mogelijkheden om deze activiteiten binnen social mediakanalen uit te zetten. De kosten voor een Facebookcampagne zijn vaak veel lager en kunnen meer conversie opleveren als jouw doelgroep zich met name online bevindt.’
MarketingRSLT Summer School wordt dit jaar gehouden bij Inn Style aan de Maarsseveense Plassen, bij Maarssen. 24 experts geven workshops over –inderdaad- social media, maar ook over database-analyse, conversie-optimalisatie, customer experience marketing, technologie voor de marketeer en e-mail-, mobile en affiliate marketing.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid