Overslaan en naar de inhoud gaan

MarketingRSLT Summerschool: 3 vragen aan Esther Kroes

Esther Kroes van online kennisbureau KroesKontrol is een van de docenten op de MarketingRSLT Summerschool, die we eind augustus weer…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Esther Kroes van online kennisbureau is een van de docenten op de , die we eind augustus weer organiseren. Ze zal onder andere uitleggen hoe je in een paar stappen tot een social mediastrategie komt. Molblog stelde haar alvast drie vragen.

related partner content for mobile comes here

In hoeverre wijkt een social mediastrategie af van een communicatie- en/of marketingstrategie, en waar moet je als marketeer op letten?
Esther: ‘Social mediakanalen zijn tools die je binnen je bestaande marketingcommunicatiemix of gewenste strategie kunt integreren. Het wijkt dus niet af van een 'oldskool' communicatie - en/of marketingstrategie, het kan iets toevoegen aan je strategie omdat je je met de juiste tools op de juiste doelgroep gaat richten. Wanneer je op de juiste wijze social media integreert, zal het een complementaire functie hebben binnen je marketing/communicatie- pr en/of salesdoeleinden en kun je je boodschap sterker neerzetten. Social media is geen aanpak op zich, maar onderdeel van de wijze waarop je vanuit een organisatie of individu online profileert.’

Waar kunnen marketeers op dat punt de fout in gaan? Kun je tips geven?
‘Door social media wel als een aparte strategie/aanpak neer te zetten creëer je eilanden en sla je geen bruggen tussen je bestaande kanalen. Wanneer je je als organisatie online sterk gaat profileren, door onder andere social mediakanalen hiervoor in te zetten, is het belangrijk dat je je propositie, je uitstraling altijd op elkaar laat aansluiten. We zien nog te vaak dat er binnen de social mediakanalen van een organisatie ander beeldmateriaal en een andere propositie wordt neergezet. Hiermee kun je juist je merkwaarde aantasten. Ben bewust van wat je wil en doet en denk na voor je aan de slag gaat.’

Waar moet je op letten als je erop wilt begroten?
‘Deze vraag wordt steeds vaker aan ons gesteld. Ons antwoord is dan: hoe begroot je nu, wat zijn je doelen, je doelgroepen, je KPI's? Social media inzetten is gelijk aan andere marketingactiviteiten, kies de kanalen die passen bij je doel en doelgroep en bepaal vervolgens welk budget je hiervoor wilt vrijmaken. Als je veel geld uitgeeft aan print- en of RTV campagnes is het goed je eens meer te verdiepen in de mogelijkheden om deze activiteiten binnen social mediakanalen uit te zetten. De kosten voor een Facebookcampagne zijn vaak veel lager en kunnen meer conversie opleveren als jouw doelgroep zich met name online bevindt.’

wordt dit jaar gehouden bij Inn Style aan de Maarsseveense Plassen, bij Maarssen. 24 experts geven workshops over –inderdaad- social media, maar ook over database-analyse, conversie-optimalisatie, customer experience marketing, technologie voor de marketeer en e-mail-, mobile en affiliate marketing.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in