Overslaan en naar de inhoud gaan

TomTom, Gall & Gall en Nokia meest betrouwbare merken

De top drie van de meest betrouwbare merken in Nederland bestaat uit TomTom (73 procent), Gall&Gall (67 procent) en Nokia (61 procent).…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Nederlanders hebben daarnaast een rotsvast vertrouwen in merken als Rabobank, Becel, D-reizen, Miele, Nivea, Interpolis, Andrélon, Hans Anders en KPN.

related partner content for mobile comes here

Het hoofdbestand van het European Trusted Brands 2008 onderzoek bestond uit 20 internationale productcategorieën die werden voorgelegd aan 25.000 deelnemende consumenten. Het is opmerkelijk dat Nederlanders in deze internationale groep in de helft van de gevallen hun voorkeur uitspraken voor Hollandse waar. Daarmee toont het onderzoek aan dat de consument hier nog altijd kiest voor het vertrouwde ‘eigen’ product.

Zo haalde TomTom een betrouwbaarheidsscore van 73 procent binnen de categorie 'autonavigatie' en kwam Gall & Gall op een tweede plek met 67 procent onder de slijterijen.

Verder won Becel voor het achtste jaar in de categorie ‘dieetproduct’. Ook KPN, Rabobank en Andrélon behoren tot het gezelschap van betrouwbare nationale merken met een maximale achtjarige topnotering.

Dat ook een middelgrote Nederlandse onderneming een langdurige vertrouwenspositie kan opbouwen bewees Dr. Vogel in de categorie ‘Product tegen verkoudheid’.

Nederlanders zijn volgens de onderzoekers stabiele en nuchtere consumenten. Kwaliteitsbeleving, persoonlijke ervaring met het merk, imago en ‘waar krijgen voor je geld’ zijn de vier criteria waarop men zijn vertrouwen stoelt.

De vertrouwensfactoren verschillen echter per aankoopsituatie. Bij auto’s, huishoudelijke apparaten en zelfzorggeneesmiddelen speelt de reputatie de belangrijkste rol om het consumentenvertrouwen te winnen. Bij financiële producten is de klantenservice de doorslaggevende factor en bij supermarktproducten is de prijs een belangrijke indicator om het vertrouwen te winnen.

Nieuwe categorieën

Voor Nederland werden dit jaar 12 productcategorieën voor het eerst onderzocht. Dit leverde de volgende nieuwe winnaars op: Grohe voor badkamer sanitair, Verkade voor chocolade, Nike voor sportkleding, Campina voor yoghurt, Hertog voor ijs, Van der Valk voor hotelketens, Maaslander voor kaas, TomTom voor autonavigatie, Gamma voor doe-het-zelf winkels, Gall & Gall voor slijterijen, Bruynzeel voor keukens en Hak voor blikgroenten.

Nokia Europa’s betrouwbaarste merk

Voor het achtste jaar op rij is Nokia verkozen tot meest betrouwbare merk in Europa. In alle 16 landen geniet de Finse grootmacht op het gebied van mobiele telefonie een groot vertrouwen met een gemiddeld percentage van maar liefst 62 procent. Ook Nivea heeft een trouwe achterban in Europa als aanvoerder in consumentenvertrouwen in de huidverzorgingsproductenbranche (gem. 35 procent over alle 16 Europese landen). Visa bezet de derde plaats als meest betrouwbare merk in de categorie ‘creditcard’ in 14 landen, terwijl Canon in 13 landen in Europa als meest betrouwbare cameramerk wordt gezien. Hiermee zijn deze merken de absolute Europese toppers in internationaal consumentenvertrouwen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in