Overslaan en naar de inhoud gaan

Staatssecretaris tegen KRO-plan

Staatssecretaris voor Cultuur Medy van der Laan noemt het plan van de KRO om zendtijd in te huren bij commerciële omroepen ‘volstrekt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De KRO moet kiezen, aldus een woordvoerder van Van der Laan tegen de Volkskrant. 'Het is of commercieel, of publiek.' Ook voorzitter Harm Bruins Slot van de Publieke Omroep laat via een zegsman weten de plannen te veroordelen. 'Het kan niet, het is een slecht signaal, en het is niet goed voor de verhoudingen.'

related partner content for mobile comes here

Het Commissariaat voor de Media meent zelfs dat het KRO-plan in strijd is met de wet. 'Een publieke omroep mag zich niet dienstbaar maken aan winst door derden. Ook mag een nevenactiviteit geen nadelige invloed hebben op het uitvoeren van de hoofdtaak. Maar als de KRO bij de commerciëlen uitzendt, wordt ze een concurrent van zichzelf.'

KRO-directeur Ton Verlind wil naar het middel kunnen grijpen als de katholieke en spirituele missie van de KRO in gevaar komt. 'Op dat soort momenten moet er geen geneuzel zijn over regels. Wij hebben een maatschappelijke opdracht. Die realiseren wij het liefst binnen de publieke omroep, maar in nood kopen we zendtijd in bij RTL of SBS. Voor ons liggen de grenzen niet langer binnen het publieke bestel.'

Wel zal de omroep het in eerste instantie met themakanalen proberen, zegt Verlind. 'En daarbij geven we niet volledig gehoor aan de oproep van de raad van bestuur om alleen de themakanalen te maken die zij willen hebben.' De KRO richt volgend jaar ook een afdeling Research en Development op die toekomstplannen ontwikkelt. Daarnaast wordt gepraat met de ledenraad over de vraag of de KRO meer jongeren moet trekken.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in