Social Media, de Essentie en de Saaie Materie


Marketeers lijken in 2010 dan toch echt overstag om flink te gaan investeren in Social Media. Ondanks dat er eigenlijk nog weinig echt succesvolle Social Media campagnes de afgelopen jaren zijn gevoerd. Ja, een aantal. Zoals die van Obama, Burger King, Ikea en Hugo Boss. Campagnes die stuk voor stuk getuigen van creativiteit, originaliteit en visie, en die dan ook iedere keer terecht worden aangehaald. Waarom wil het nog niet op grote schaal lukken?
Ja natuurlijk, geld is belangrijk, en een beetje geluk. Maar bovenal passie en gedrevenheid. En een visionaire kijk op de mogelijkheden en impact van alle technologische ontwikkelingen die in een duizelingwekkend tempo de wereld bereiken. En dat het liefst ook nog eens gepaard aan een bindend leiderschap dat zijn weerga niet kent. De Social Media hebben een Steve Jobs nodig. Iemand die vanuit de essentie denkt. Maar hoeveel Steve Jobs kan een aardbol herbergen? Beter gesteld, hoe vaak loopt een dergelijk multitalent op aarde rond en krijgt het ook de kans zich zo te ontwikkelen?
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSIemand noemde Jobs onlangs de Rembrandt van deze tijd. Maar dan een die ervoor zorgt dat iedereen zijn eigen Nachtwacht, Jan Six en Joodse bruidje kan kopen. Een waanzinnige gedachte.
Maar er is nog iets cruciaals vereist. Naast een Grand Strategie, Zicht op de Essentie en andere Grote Gedachten. Want we leven in een tijdperk waarin jongeren het spreekwoordelijke zitvlees ontberen om een muzieknummer van vier minuten tot de laatste toon af te luisteren, waarin leren vooral leuk moet zijn, een cursus van twaalf lessen te lang is om je aan te willen committeren en informatie slechts klik 1 verderop is. In zo’n samenleving, grappig genoeg, kun je je juist onderscheiden door ‘de Saaie Materie’ - die ongelofelijk cruciaal is en blijft in processen - goed en met passie te doen. Omdat je begrijpt hoe ongelofelijk belangrijk dat is voor het eindresultaat. Vanochtend in het FD werd Nancy McKinstry, in de hoedanigheid van bestuurslid Tias Nimbas Business School, gequote: ‘Mijn beste tip is tijdloos: tanden op elkaar en werken.’
Naar mijn smaak is de essentie van Social Media dat het een (nieuwe) vorm van converseren is. Niet meer, niet minder. Denken vanuit die visie, gekoppeld aan een grote belangstelling voor de mogelijkheden van technologische vernieuwingen en de maatschappelijke impact die zij (kunnen) hebben, maakt het vak van de marketeer anno 2010 ongelofelijk interessant. Succesvol wordt het echter pas voor wie te werk gaat á la Obama en zijn team (applausje voor Edelman ook), waarover gezegd wordt: “He did the cool things well, and he did the boring things very well.”
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid