Overslaan en naar de inhoud gaan

Social Media, de Essentie en de Saaie Materie

Marketeers lijken in 2010 dan toch echt overstag om flink te gaan investeren in Social Media. Ondanks dat er eigenlijk nog weinig echt…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketeers lijken in 2010 dan toch echt overstag om flink te gaan . Ondanks dat er eigenlijk nog weinig echt succesvolle Social Media campagnes de afgelopen jaren zijn gevoerd. Ja, een aantal. Zoals die van Obama, Burger King, Ikea en Hugo Boss. Campagnes die stuk voor stuk getuigen van creativiteit, originaliteit en visie, en die dan ook iedere keer terecht worden aangehaald. Waarom wil het nog niet op grote schaal lukken?

related partner content for mobile comes here

Ja natuurlijk, geld is belangrijk, en een beetje geluk. Maar bovenal passie en gedrevenheid. En een visionaire kijk op de mogelijkheden en impact van alle technologische ontwikkelingen die in een duizelingwekkend tempo de wereld bereiken. En dat het liefst ook nog eens gepaard aan een bindend leiderschap dat zijn weerga niet kent. De Social Media hebben een Steve Jobs nodig. Iemand die vanuit de essentie denkt. Maar hoeveel Steve Jobs kan een aardbol herbergen? Beter gesteld, hoe vaak loopt een dergelijk multitalent op aarde rond en krijgt het ook de kans zich zo te ontwikkelen?

Iemand noemde Jobs onlangs de Rembrandt van deze tijd. Maar dan een die ervoor zorgt dat iedereen zijn eigen Nachtwacht, Jan Six en Joodse bruidje kan kopen. Een waanzinnige gedachte.

Maar er is nog iets cruciaals vereist. Naast een Grand Strategie, Zicht op de Essentie en andere Grote Gedachten. Want we leven in een tijdperk waarin jongeren het spreekwoordelijke zitvlees ontberen om een muzieknummer van vier minuten tot de laatste toon af te luisteren, waarin leren vooral leuk moet zijn, een cursus van twaalf lessen te lang is om je aan te willen committeren en informatie slechts klik 1 verderop is. In zo’n samenleving, grappig genoeg, kun je je juist onderscheiden door ‘de Saaie Materie’ - die ongelofelijk cruciaal is en blijft in processen - goed en met passie te doen. Omdat je begrijpt hoe ongelofelijk belangrijk dat is voor het eindresultaat. Vanochtend in het FD werd Nancy McKinstry, in de hoedanigheid van bestuurslid Tias Nimbas Business School, gequote: ‘Mijn beste tip is tijdloos: tanden op elkaar en werken.’

Naar mijn smaak is de essentie van Social Media dat het een (nieuwe) vorm van converseren is. Niet meer, niet minder. Denken vanuit die visie, gekoppeld aan een grote belangstelling voor de mogelijkheden van technologische vernieuwingen en de maatschappelijke impact die zij (kunnen) hebben, maakt het vak van de marketeer anno 2010 ongelofelijk interessant. Succesvol wordt het echter pas voor wie te werk gaat á la Obama en zijn team (applausje voor Edelman ook), waarover gezegd wordt: “He did the cool things well, and he did the boring things very well.”

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in