Rondvraag: Welke social media metric wordt de standaard in 2012?


Volgens het Amerikaanse bureau Wildfire worden de volgende ROI-metrics het meest genoemd door marketeers: het meten van de groei in fans, likes, reacties en interacties (38 procent), een groei van de inkomsten (24 procent) en een groei in brand awareness (15 procent).
Volgens Wildfire gelooft 70 procent van de marketeers dat Facebookfans meer waard zijn dan ‘niet-fans’. Bedrijven denken dat Facebookfans veel waarde hebben voor de business, met name als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten (44 procent), hogere conversie(18 procent) en meer herhaalaankopen (18 procent).
(Lees hier meer over het onderzoek.)
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSMaar marketeers geven in dat onderzoek ook aan nog een standaard metric voor social media-succes te missen. Hoe denken jullie er over?
Léon van Maurik gaf op LinkedIn de aftrap:
'Met de stelling dat een goede maatstaf voor het succes van Social Media nog ontbreekt ben ik het zeker eens. Likes en fans zijn leuk maar inderdaad geen goede graad meter. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de hoeveelheid mensen die meerdere politiekepartijen liken die vaak ook nog eens aan tegenovergestelde kanten van het politieke spectrum zitten. Kortom het is gemakkelijk iets te liken zonder dat daar dieper liggende associaties of concrete toewijding aan ten grondslag hoeven te liggen. Meer dan een indicatie zijn dit soort steunbetuigingen dan ook niet, helaas.'
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid