Overslaan en naar de inhoud gaan

Rondvraag: Welke social media metric wordt de standaard in 2012?

Tijdschrift voor Marketing start vanaf nu met een maandelijkse rondvraag. De eerste gaat over het meten van social media-succes.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Volgens het Amerikaanse bureau Wildfire worden de volgende ROI-metrics het meest genoemd door marketeers: het meten van de groei in fans, likes, reacties en interacties (38 procent), een groei van de inkomsten (24 procent) en een groei in brand awareness (15 procent).

related partner content for mobile comes here

Volgens Wildfire gelooft 70 procent van de marketeers dat Facebookfans meer waard zijn dan ‘niet-fans’. Bedrijven denken dat Facebookfans veel waarde hebben voor de business, met name als het gaat om het aantrekken van nieuwe klanten (44 procent), hogere conversie(18 procent) en meer herhaalaankopen (18 procent).

Maar marketeers geven in dat onderzoek ook aan nog een standaard metric voor social media-succes te missen. Hoe denken jullie er over?

Léon van Maurik gaf :

'Met de stelling dat een goede maatstaf voor het succes van Social Media nog ontbreekt ben ik het zeker eens. Likes en fans zijn leuk maar inderdaad geen goede graad meter. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de hoeveelheid mensen die meerdere politiekepartijen liken die vaak ook nog eens aan tegenovergestelde kanten van het politieke spectrum zitten. Kortom het is gemakkelijk iets te liken zonder dat daar dieper liggende associaties of concrete toewijding aan ten grondslag hoeven te liggen. Meer dan een indicatie zijn dit soort steunbetuigingen dan ook niet, helaas.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in