Contentstrategie: kiezen of delen


‘Contentstrategie voor het web’, dat afgelopen donderdag werd gepresenteerd, is een interessante aanvulling op de enorme hoeveelheid informatie die op internet te vinden is op het gebied van contentstrategie. Het is een waardevol naslagwerk met als centrale vraag: hoe houd je de regie over merkcommunicatie via de vele mediakanalen die internet biedt? De tijd dat bedrijven alleen via hun website communiceren, is namelijk voorbij. Menig onderneming is tegenwoordig actief op Twitter, Facebook, LinkedIn of een van de vele andere sociale media. En lang niet altijd succesvol, zoals #039;s">McDonald's afgelopen week nog bewees.
In het boek leggen de auteurs, Kolb schreef het samen met Joery Bruijntjes, uit wat een contentstrategie is (‘een plan om al uw online content te creëren, beheren en te regisseren’) en hoe je er tot een komt. En dat laatste is waarin het boek zich onderscheidt van alle reeds beschikbare info. Als je je in de eerste hoofdstukken hebt laten overtuigen waarom contentstrategie zinvol is en de toekomst heeft, bieden de hoofdstukken erna concrete tips om het voor je eigen onderneming in te zetten. Ook geeft het praktische informatie over zaken als woordonderzoek en biedt het allerlei tips over social media. Bijvoorbeeld hoe je je Google+ url (een onhandig lang cijfer) ‘leesbaar’ kunt maken (op www.gplus.to kun je het adres omzetten in je eigen naam).
Vacatures
Senior Marketeer Partnerships
Nationale Postcode LoterijSenior communicatieadviseur
Gemeente DelftTeamleider Online
AVROTROSTot slot geeft het boek een aantal voorbeelden van succesvolle contentstrategieën. Een van de besproken cases is uitzendinggemist.nl. Volgens de bij de boekpresentatie aanwezige Michel Mol (ex-uitzendinggemist) zijn juist bedrijven voor wie content hun handel is bang. Ze denken dat online aanbieden ervan ten koste gaat van de verkoop. Volgens Mol hebben bedrijven echter geen keus. “Als je het niet zelf doet, doen consumenten het wel.” Zo scannen lezers de pagina’s van Britt in, dus kun je ze maar beter Playboy-branded online zetten. Bovendien blijkt volgens Mol dat de verkoop er helemaal niet onder lijdt. Integendeel.
Met een slimme contentstrategie kun je volgens het boek ‘de Unilevers van deze wereld heel wat kopzorgen geven’. En online delen heeft de toekomst. Grote vraag is dus: komt het boek ‘Contentstrategie voor het web’ online? “Goeie vraag”, zegt Kolb, “daar heb ik nog niet over nagedacht. Natuurlijk is daarmee het verdienmodel weg, tenzij het is zoals Michel beweert en mensen het dan juist alsnog gaan kopen. Het is dus eigenlijk afhankelijk van hoe overtuigd je bent van wat je aanbiedt.”
Contentstratgie voor het web, vooralsnog alleen te koop, voor 24,95 via onder andere Managementboek.nl
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid