Overslaan en naar de inhoud gaan

PR-tip voor bankiers met wankelend imago

Mannen - want dat zijn jullie in de meeste gevallen - waarom geef je niet een substantieel deel van je verdiensten aan een goed doel?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Mannen - want dat zijn jullie in de meeste gevallen - waarom geef je niet een substantieel deel van je verdiensten aan een goed doel? Louter en alleen om de volksopinie over het grote graaien weerstand te bieden. Geeft niks hoor als dat je beweegreden is! Het was de Nederlandse filosoof Bernard Mandeville die eind Gouden Eeuw nogal wat losmaakte door te verkondigen dat de mens egoïstisch is en zich laat leiden door zijn eigenbelang. Maar dat dat niet erg is omdat daar uiteindelijk ook mooie dingen uit kunnen ontstaan.

related partner content for mobile comes here

Mensen, in de PR gaat het vaak om het cruciale verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen. Het doet er niet (alleen) toe of iemand juridisch in zijn recht staat; het doet er toe wat de externe stakeholders ervan vinden. Perception is reality. Steeds meer zelfs. Mede daarom is PR ook een groeimarkt. De samenleving lijkt in deze periode tamelijk onvergevingsgezind - zoals een bankier van een grote Nederlandse bank dat laatst zo mooi uitdrukte - richting de jongens van het snelle, grote geld...

En wat doe je dan als bankier met een dikke bonus? Schaapachtig stilzitten als je geschoren wordt is een optie. Een andere optie is dat je op zoek gaat naar de menselijke maat. Je daalt af van je wolk en komt met beide benen weer op de grond staan - tussen alle anderen. Tussen de leraar, de journalist, de bijstandsmoeder en de ploeterende mkb-ondernemer. Je realiseert je dat je het al die jaren financieel goed had, maar dat het wellicht wat onbevredigend was. Je mist iets. Je wilt meer inhoud aan je leven geven. Verdieping op een manier die verder gaat dan af en toe eens een goed boek lezen of een mooie film bekijken. Je merkt dat je ouder geworden bent; dat geldgedrevenheid 'soooo 2008' is en dat je werkelijk iets aan de samenleving wilt toevoegen. Je herinnert je dat je vorig jaar nog een verdomd leuke avond tijdens het Amsterdam Dinner had en het Rode Kruis is natuurlijk ook een fraai initiatief. En had je vrouw niet laatst een event van Orange Babies? Vroeger mocht je haar tijdens dit soort gelegenheden graag vergezellen, maar de laatste tijd waag je je daar niet meer aan. Al die afkeurende blikken. Je voelde je af en toe net Cees van der Hoeven in zijn slechte tijd... En ja, dan ineens weet je het...'less is more'. Met 1 miljoen minder kun jij een zeer betekenisvolle daad verrichten. Goed voor de sector, goed voor jezelf, goed voor de samenleving. Je besluit meteen je PR-adviseur te bellen. Want deze daad kan weleens een voorpagina story op de Telegraaf opleveren. Briljant! Maar wacht eens even, 1 miljoen voor een positief frontpage Telegraaf verhaal, Gordon lukt het voor minder... Wellicht toch nog maar eerst even een nachtje over slapen...

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in