Overslaan en naar de inhoud gaan

Pas op: data-journalistiek!

"Do not bring reality to my class room", zei mijn professor Marketing op Kellogg Business school al. Journalisten hebben de tijd en…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

"Do not bring reality to my class room", zei mijn professor Marketing op Kellogg Business school al. Journalisten hebben de tijd en menskracht niet meer voor het vinden van de waarheid achter het té mooie verhaal. We zijn overgeleverd aan het overtal van en de overmacht aan voorlichters en ander spindoctors, dacht ik. Maar na de presentatie over data-journalistiek door Nicola Hughes (">), glimlach ik om de radiojournalist die zijn vraag beantwoord ziet met een uitgedokterd, ontwijkend en irrelevant PR statement. Want, marketeers opgepast, binnenkort is geen leugen of overdreven framing nog bestand tegen de nieuwe journalist.

related partner content for mobile comes here

Nicola Hughes is Programeur-journalist, gespecialiseerd in het ontdekken, structuren en analyseren van data voor onderzoeksjournalistiek. Ze werkte voor BBC en CNN. Daarover zegt ze teleurgesteld: "Nooit checkte iemand of wat ik schreef klopte." Ze leerde programmeren bij tech startup ScraperWiki en werd in 2012 "Knight-Mozilla OpenNews fellow" voor the Guardian. Vanaf mei zal ze "Data Journalist in resident" voor The Times of London & Sunday Times zijn.

Met passie en flair wervelt de Britse door de betrekkelijk korte geschiedenis van data-journalistiek. Van en zijn Cholora kaart, via , wiens infographic alles vertelt over de mislukte Sovjet-Unie opmars van Hitler, komen we in recentere tijden.

Nog interessanter, en voor waarheidverdraaiers eng, zijn haar voorbeelden in het hier en nu. Want zoals de grondlegger van het world wide web Tim Berners-Lee al zei: data-analyse is de toekomst van het journalistiek. Want wat te denken van het voorbeeld dat je met kunt zien of je zorgverlener geld heeft ontvangen van pharmaceuten?

De andere aanwezigen (studenten, onderzoekers en ondernemers) waren niet zo onder de indruk van de vele mogelijkheden, toepassingen en doorvertalingen van de data die je overal vandaan kunt plukken, combineren en vertalen naar echte informatie. Misschien omdat ze die niet zagen. Misschien omdat het veelal gaat om voorbeelden uit het publieke domein, zoals waar o.a. het stemgedrag van parlementariers wordt vastgelegd.

Dat neemt niet weg dat de data-journalist in opmars is. Ze vragen niet om toestemming voor de data, maar om vergiffenis, als je klaagt over hun gebruik van jouw data. Maar omdat ze dat niet commercieel doen, heb jij geen poot om op te staan. Nicola voegde daar fijntjes aan toe: "Politici spinnen de resultaten, niet de ruwe data. Maar met die data kunnen journalisten, die data-mining, data-analyse en statistiek weten te koppelen aan interactieve en dynamische resultaten, het publiek laten zien wie er de waarheid spreekt... en wie niet."

Het tekort aan geschikte journalisten is voorlopig nog de redding voor de iets te 'rooskleurende' of data-incompetente marketeer. Voorlopig, want, sorry Professor, reality is back. ik voorspel dat data-journalistiek de zorgvuldig opgebouwde wereld van "wat de klant denkt dat de werkelijkheid is" vaker en vaker zal terugbrengen tot de feiten met video's als deze:

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in