Overslaan en naar de inhoud gaan

Oranje praathuis is open; Oranjekoorts laat op zich wachten

OK, de winkels kleurden oranje. En ja, de eerste tuintjes, balkonnetjes en straten zijn opgetuigd. Maar exemplarisch voor de situatie in…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Zelfs een kleine week voor aanvang van de EK 2012 is er nog géén sprake van een massaal Oranjevirus. Op een schaal van 1 tot 100, gebaseerd op parameters aangaande interesse, houding en gedrag, noteren we nu een temperatuur van 36 graden. Dat is slechts één graad hoger dan een week of vijf geleden. Verrassend? Nee, eerder voorspelbaar. Een week voor aanvang van de twee vorige EK’s (Portugal 2004 en Zwitserland/Oostenrijk 2008) stond het kwik niet anders. Bij de afgelopen WK’s was dat wél hoger: die maken bij de consument kennelijk meer los dan een Europees onderonsje.

related partner content for mobile comes here

Consument moet zijn oranjeritme nog vinden
Vanaf 1990 volgt Trendbox de ontwikkeling van de Oranjekoorts voorafgaand aan en tijdens de grote voetbaltoernooien op de voet. In vergelijking met dat rijke verleden maakt de recente landelijk representatieve online peiling onder n=504 respondenten, overigens de tweede van dit jaar, één ding wederom duidelijk: de consument moet zijn oranjeritme nog vinden. De basisinteresse van 52% (zeer + tamelijk in het EK geïnteresseerd) is niet hoger dan begin mei. Tweederde is zeer of tenminste enigszins betrokken bij het wel en wee van Oranje, en dat is zelfs iets minder dan een maand geleden. Bijna de helft volgt Oranje in de media redelijk tot goed, maar ook dat percentage kwamen we begin mei ook al tegen. Kortom: stilstand.

Oefenpotjes ondermijnen Oranjekoorts
Er zijn wel redenen voor de trage ontwikkelingen, met name de tegenvallende oefenresultaten. Meende vijf weken geleden nog ruim 60% dat Nederland de poulefase op het EK zou overleven, nu is dat 50%. Destijds voorzag 14% een Europese titel voor Oranje, nu is dat 11%. Een paar nederlagen en wat realisme zijn een goed medicijn tegen oranjekoorts.

Praatcultuur en pooltjes
Maar er zijn ook indicatoren die de temperatuur ten positieve beïnvloeden. Zo is het aantal Nederlanders dat minimaal wekelijks met anderen over Oranje praat van een kwart naar bijna 40% gestegen. Evenals bij de NOS en RTL7 is het praathuis weer open. Een deel van de gesprekken zal zonder twijfel over de voetbalpool gaan. Inmiddels heeft één op de vijf Nederlanders er eentje ingevuld, een verdubbeling in vergelijking met begin mei. Bovendien denkt één op de tien dat alsnog te gaan doen. Naarmate de leeftijd toeneemt, daalt de goklust overigens gestaag – bij 50-plussers is het animo gering.

Met de app wil het nog niet zo
Met oranje gerelateerde apps wil het nog niet echt vlotten. Één op de zeven heeft er al een geïnstalleerd of verwacht dat vooral nog te gaan doen, onveranderd in vergelijking met begin mei. De leeftijdsgroep 25-34 jaar is hier grootverbruiker. Positiever is de ontwikkeling voor inhakers die gebruik maken van social media, hoewel de absolute cijfers nog tegenvallen. Inmiddels volgt 4% via FB of Hyves al een Oranje/EK-promotie, waar dat vijf weken terug nog maar een karige één procent was.

‘Ja’ tegen inhaakacties
Veel groter is echter de groep die in algemene zin heeft meegedaan aan een inhaakactie: 18%, tegen nog maar 4% begin mei. Bovendien overweegt 12% nog een late inhaakactie. Beide getallen liggen beduidend boven de niveaus van de eerdere EK’s, hebben bijna een WK-achtige omvang. Gezinnen met kinderen en jongeren zijn hier, niet geheel onverwacht, de duidelijke grootverbruikers. In het kader van de Oranjebarometer volgt zeer binnenkort meer informatie over de succesvolle, maar ook over de minder geslaagde inhaakacties.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in