Facebook, dé oplossing van de huidige marketeer!
Steeds vaker kom ik bedrijven tegen die allemaal wat met social media willen, en dan met name: facebook. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een facebooksite van. Vaak wordt men getrokken door korting (Like ons en win..), informatie of een goed doel. Aantrekken van fans is niet zo moeilijk, maar het langdurig vasthouden van de aandacht is een ander verhaal. Veel sites bloeden binnen de kortste keren dood, zie ook artikel in Adformatie over NewYork.nl.
Facebook is naast traditionele media en communicatiekanalen een nieuw kanaal, maar zeker niet de oplossing voor alles. Net als bij andere media inzet is het de vraag wie je wilt bereiken en hoe je dat het beste kan doen. Uit het Digital Life onderzoek van TNS blijkt dat 41% van de Nederlanders functioneel omgaan met internet en dat er maar weinig mensen zijn die zich online willen verbinden met merken of ermee willen communiceren. Natuurlijk is er een (met name jongere) groep die zoekt naar online interactie. Maar zeker boven de 24 jaar wordt deze groep gestaag kleiner. Al met al zal dus maar een klein percentage van de Nederlandse beroepsbevolking actief gaan deelnemen op facebook sites van merken.
Vacatures
Accountmanager
SpottaAccountmanager New Business
SpottaExterne communicatie- en mediaspecialist
Vereniging Eigen HuisDe vraag die bij mij rijst bij al die initiatieven is dan ook: Op wie zouden ze zich richten? Is dit bedacht door marketeers en creatieven waarvan 83% op facebook zit (gewone beroepsbevolking 43%, onderzoek Adformatie februari 2012)? Denken ze echt dat ze mensen gaan trekken uit alle lagen van de bevolking? Ok, als er wat te winnen valt, dan komen mensen wel, eventjes dan. Maar het langer vasthouden van fans en hen activeren is een ander verhaal. Je gaat er dan dus vanuit dat die die mensen naast hun dagelijkse bezigheden enthousiast aan de gang gaan en blijven met jouw facebook actie en er bovendien ook nog over praten met hun vrienden? Ik ben benieuwd. Mij bereik je er in ieder geval niet mee. Misschien word ik er te oud voor, ben ik ouderwets. De glimlach die ik heb bij het Oeehhh!!-kussen van TUC of de oranje kroon bij de slager heeft plaatsgemaakt voor onbegrip en verwarring. Zou ik hier alleen in staan?
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid