Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook, dé oplossing van de huidige marketeer!

Laten we iets doen om de aandacht te trekken. Cool, dan doen we iets op facebook! Zelfs Heineken en Albert Heijn doen nu iets op…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Steeds vaker kom ik bedrijven tegen die allemaal wat met social media willen, en dan met name: facebook. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is een facebooksite van. Vaak wordt men getrokken door korting (Like ons en win..), informatie of een goed doel. Aantrekken van fans is niet zo moeilijk, maar het langdurig vasthouden van de aandacht is een ander verhaal. Veel sites bloeden binnen de kortste keren dood, zie ook artikel in Adformatie over

related partner content for mobile comes here

Facebook is naast traditionele media en communicatiekanalen een nieuw kanaal, maar zeker niet de oplossing voor alles. Net als bij andere media inzet is het de vraag wie je wilt bereiken en hoe je dat het beste kan doen. Uit het Digital Life onderzoek van TNS blijkt dat 41% van de Nederlanders functioneel omgaan met internet en dat er maar weinig mensen zijn die zich online willen verbinden met merken of ermee willen communiceren. Natuurlijk is er een (met name jongere) groep die zoekt naar online interactie. Maar zeker boven de 24 jaar wordt deze groep gestaag kleiner. Al met al zal dus maar een klein percentage van de Nederlandse beroepsbevolking actief gaan deelnemen op facebook sites van merken.

De vraag die bij mij rijst bij al die initiatieven is dan ook: Op wie zouden ze zich richten? Is dit bedacht door marketeers en creatieven waarvan 83% op facebook zit (gewone beroepsbevolking 43%, onderzoek Adformatie februari 2012)? Denken ze echt dat ze mensen gaan trekken uit alle lagen van de bevolking? Ok, als er wat te winnen valt, dan komen mensen wel, eventjes dan. Maar het langer vasthouden van fans en hen activeren is een ander verhaal. Je gaat er dan dus vanuit dat die die mensen naast hun dagelijkse bezigheden enthousiast aan de gang gaan en blijven met jouw facebook actie en er bovendien ook nog over praten met hun vrienden? Ik ben benieuwd. Mij bereik je er in ieder geval niet mee. Misschien word ik er te oud voor, ben ik ouderwets. De glimlach die ik heb bij het Oeehhh!!-kussen van TUC of de oranje kroon bij de slager heeft plaatsgemaakt voor onbegrip en verwarring. Zou ik hier alleen in staan?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in