Online communicatie en –transacties: maatwerk gewenst
Wat voor voorkeuren mensen hebben op het gebied van internetgebaseerde interactie, hangt mede af van de bedrijfstak en het functiegebied waarin zij werken. Dat blijkt uit Amerikaans onderzoek. Zo prefereren banken, overheidsinstellingen en juridische firma’s vaak traditionele communicatievormen (off line: telefoon, post, face-to-face enzovoort) boven elektronische. De voorkeuren op het gebied van e-transacties verschillen doordat er – op z’n minst gepercipieerde – onzekerheid heerst rond e-transacties. Daarom zijn bijvoorbeeld banken, hypotheekverstrekkers en advocatenkantoren vaak minder dol op e-transacties. Mensen in IT-, verkoop/marketing- en ingenieursfuncties hebben gemiddeld een aanzienlijk sterkere voorkeur voor e-communicatie en e-transacties dan mensen in HR-, operations- en algemeen administratieve functies. Het managementniveau waarin mensen werken, maakt bijna geen verschil voor hun voorkeuren. 50 procent van de mensen heeft liever traditionele, niet-internetgebaseerde communicatie. Het mag dus nooit vanzelfsprekend zijn om communicatie en transacties online te brengen.
Bron: Business Horizons
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid