Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Nieuwe tv’ leidt niet tot fragmentatie

Het ‘nieuwe tv-kijken’ gebeurt naast het ouderwetse kijken en groeit langzaam.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Consumenten ontdekken steeds meer de nieuwe technologie van tv, maar gebruiken opgenomen programma’s, digitale zenders en online streams in kleine hoeveelheden. Het gebruik van dit ‘nieuwe tv-kijken’ vindt plaats naast het live kijken. De kijktijd kan daardoor stijgen.

related partner content for mobile comes here

Dit is een van de conclusies in het tv-rapport van dat deze week verschijnt. In tegenstelling tot de verwachtingen vindt fragmentatie in het kijken niet plaats. Er is juist sprake van toenemende concentratie: het aandeel in de kijktijd van de top 5-zenders, de top 10-zenders en de Spot-zenders nam in 2008 toe. Het live kijken blijft veruit dominant met meer dan 90 pct van de totale kijktijd. Uitgesteld kijken en digitale zenders realiseren tezamen iets minder dan 5 pct van de kijktijd.

Het Spot-rapport over 2008, dat voor het eerst aandacht besteedt aan fragmentatie, stelt dat het aandeel van de top 5- en top 10-zenders in de loop der jaren langzaam terugloopt. Het aandeel van de Spot-zenders neemt wel toe. Als we de top 10 mogen bestempelen als general interest zenders, betekent dit een geleidelijke verschuiving in de richting van de special interest-zenders. Opvallend is echter de kentering in 2008. De aandelen van zowel de top 5, de top 10 en Spot-zenders stijgen dan aanzienlijk.

Nadere beschouwing laat zien dat dit grotendeels wordt veroorzaakt door het herstel van de Publieke Omroep. Deze groei gaat niet zozeer ten koste van de andere grotere zenders, maar meer ten koste van de grote groep kleinere en buitenlandse zenders.

Spot-directeur Paul van Niekerk: ‘Het ‘nieuwe kijken’ gaat groeien, maar bevindt zich nog in de beginfase. Het wordt beslist geen walk-over zoals sommigen dachten. Zo voorspelde men bij de komst van TiVo destijds dat uitgesteld kijken meer dan de helft van de totale kijktijd zou omvatten.’ Volgens Van Niekerk blijft het tempo waarin het ‘nieuwe kijken’ zich ontwikkelt, laag. ‘Over vijf tot tien jaar zullen de top 20-zenders nog steeds het overgrote deel van de kijktijd genereren.’

Volgens de Spot-directeur komt dat doordat tv in zichzelf al een interactief medium is, hij noemt dat zelfsegmentatie: ‘Het blijvende succes van televisie is gebaseerd op het brede programma-aanbod van de zenders. Hierbij bepaalt niet de aanbieder de segmentatie, maar de consument: die bepaalt zelf waar hij of zij zich op dat moment het beste bij thuis voelt. Deze aanpak is in die zin vergelijkbaar met het aanbod van de grote, succesvolle internetondernemingen.’

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in