Vrouw ruimt op en man zapt tijdens reclameblok
Dat zijn enkele conclusies uit het '100 seconden' onderzoek van Centraal Beheer Achmea. Het onderzoek, uitgevoerd onder 1050 Nederlanders, laat zien dat Nederlanders geloven in de kracht van tv-reclame. Een kwart (24 pct) denkt dat tv-reclame van invloed is op een van de gezinsleden.
Volgens het merendeel van de Nederlanders is een commercial pas geslaagd als het humor bevat (85,5 pct). Bekende Nederlanders of seks in een reclame spreken nauwelijks aan. Het ideale moment om tv-commercials te bekijken zonder weg te zappen is 's avonds tussen acht en middernacht.
Hoewel bij 68 pct van de Nederlanders tv-reclame een vorm van ergernis oproept, bezoekt meer dan de helft regelmatig na het zien van tv-reclame de website van de afzender. Vincent van de Berg van reclamebureau DDB uit Amsterdam, licht toe: 'Televisie is vanwege zijn grote bereik en sterke impact zeer geschikt als drager. Vervolgens is internet zeer goed in staat om meer te vertellen over je product, omdat mensen dat op het moment en in het tempo kunnen doen dat hen het beste uitkomt.'
Nederlanders zien reclame als iets wat blijft: de helft van de respondenten denkt dat er over tien jaar nog steeds tv-commercials zijn.
Het '100 seconden' onderzoek is een initiatief van verzekeraar Centraal Beheer Achmea, die dit jaar zijn honderdjarig bestaan viert. In het onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau MWM2, worden 10 vragen gesteld die elk binnen 10 seconden beantwoord moeten worden. Een dergelijk onderzoek met tijdsklok is volgens het verzekeringsbedrijf niet eerder toegepast in Nederland.
Zie ook hier.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid