Overslaan en naar de inhoud gaan

Multi-channel retailers: geen kannibalisatie online en offline

Multi-channel retailers zeggen weinig tot geen last te hebben van kannibalisatie tussen online en offline kanalen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat is één van de uitkomsten uit ‘Selling to the Multi-channel Consumer’. Een onderzoek van PwC en de Hogeschool van Amsterdam. Voor dit onderzoek werden 41 Nederlandse retailers ondervraagd die zowel online als offline actief zijn.

related partner content for mobile comes here

'Retailers blijken in grote mate in staat om kannibalisatie om te zetten in synergie', zegt Jesse Weltevreden, lector aan de Hogeschool van Amsterdam. Uit het onderzoek blijkt dat retailers dit met name doen door te kiezen voor een afgestemd assortiment van online en offline, door het consumenten makkelijk te maken om van kanaal te switchen in verschillende fases van het koopproces en door online gerealiseerde omzet toe te kennen aan fysieke winkels.

Uit eerder PwC-onderzoek bleek dat in West-Europa circa veertig procent van de consumenten online winkelt. In Nederland is dit 56 procent. Naar verwachting bedraagt dit percentage in 2015 voor West-Europa vijftig procent en voor Nederland en het Verenigd Koninkrijk bijna zeventig procent. 'Het is dus niet verrassend dat retailers een deel van deze snel groeiende en competitieve markt proberen te veroveren', zo zegt Dennis van Ameijden, partner bij PwC.

Een belangrijke eerste stap daarbij is het besef dat online en offline winkels niet functioneren als twee op zichzelf staande operaties, melden de onderzoekers. Van Ameijden: 'Door de synergie te zoeken, haal je veel meer uit beide kanalen, zowel in termen van omzetgroei als kostenbesparing. Bijvoorbeeld door mensen via online naar fysieke winkels te trekken en vice versa, en door gebruik te maken van klantgegevens over de kanalen heen. Uiteindelijk gaat het om winstgevende omzetgroei. Consumenten die gecombineerd online en offline shoppen geven namelijk meer uit dan consumenten die van slechts één kanaal gebruikmaken.'

Het rapport is gratis te downloaden via: .

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in