Overslaan en naar de inhoud gaan

Meer media, minder nieuws

Kranten zijn nogal traag geweest met reageren op de opkomst van internet, met alle negatieve gevolgen van dien. De meeste proberen de…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Te lang heerste de arrogantie van de print bij de dagbladen. Internet werd te lang niet serieus genoeg genomen en angstig bezien als kannibaliserend. Toen eindelijk doordrong dat er niet aan te ontkomen viel, deden de meesten nog niet meer dan hun papieren versie in afgeslankte vorm op het net zetten. Bovendien werden de beste journalisten voor print ingezet. De meesten zien nu wel in dat ze met die aanpak de oorlog niet zullen winnen.

related partner content for mobile comes here

Advertentie-inkomsten bij print vertonen een permanent dalende lijn, en ook de abonnee-aantallen nemen drastisch af. Een kwart van de IM-inkomsten zijn naar internet gegaan. Hoog tijd dus om veel meer in dit medium te investeren. Probleem is alleen dat online lezers nog geen fractie opbrengen van wat printlezers in het laatje brengen. Sommigen beweren dat voor elke verloren printabonnee tussen de 20 en de 100 online lezers nodig zijn om het goed te maken. Aan de andere kant heeft internet wel weer betere marges omdat het niet gedrukt hoeft te worden en er geen distributiekosten zijn.

De vraag is inmiddels wel of kranten het nu nog redden met online beter nieuws te brengen en online advertentie-inkosten genereren. Sommige voorlopers, zoals de Noorse uitgever Schibsted, heeft een afslankclub aan het Aftonbladet gekoppeld. De 154.000 deelnemers betalen elke drie maanden 50 euro. De Britse Daily Telegraph verkoopt allerhande zaken, van ganzendonzen hoofdkussens tot verzekeringen. Anderen beseffen dat het hem ook in de journalistiek ziet. Lezers hebben ellenlange artikelen over buitenlandse aangelegenheden heel laag op de prioriteitenlijst staan en lezen liever korte berichten over sport en lokaal nieuws.

Bron: The Economist

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in