Meer media, minder nieuws
Te lang heerste de arrogantie van de print bij de dagbladen. Internet werd te lang niet serieus genoeg genomen en angstig bezien als kannibaliserend. Toen eindelijk doordrong dat er niet aan te ontkomen viel, deden de meesten nog niet meer dan hun papieren versie in afgeslankte vorm op het net zetten. Bovendien werden de beste journalisten voor print ingezet. De meesten zien nu wel in dat ze met die aanpak de oorlog niet zullen winnen.
Advertentie-inkomsten bij print vertonen een permanent dalende lijn, en ook de abonnee-aantallen nemen drastisch af. Een kwart van de IM-inkomsten zijn naar internet gegaan. Hoog tijd dus om veel meer in dit medium te investeren. Probleem is alleen dat online lezers nog geen fractie opbrengen van wat printlezers in het laatje brengen. Sommigen beweren dat voor elke verloren printabonnee tussen de 20 en de 100 online lezers nodig zijn om het goed te maken. Aan de andere kant heeft internet wel weer betere marges omdat het niet gedrukt hoeft te worden en er geen distributiekosten zijn.
Vacatures
Concern communicatieadviseur
Gemeente AltenaAllround Marketeer
CovetrusCampagneleider fondsenwerving
Natuur & MilieuDe vraag is inmiddels wel of kranten het nu nog redden met online beter nieuws te brengen en online advertentie-inkosten genereren. Sommige voorlopers, zoals de Noorse uitgever Schibsted, heeft een afslankclub aan het Aftonbladet gekoppeld. De 154.000 deelnemers betalen elke drie maanden 50 euro. De Britse Daily Telegraph verkoopt allerhande zaken, van ganzendonzen hoofdkussens tot verzekeringen. Anderen beseffen dat het hem ook in de journalistiek ziet. Lezers hebben ellenlange artikelen over buitenlandse aangelegenheden heel laag op de prioriteitenlijst staan en lezen liever korte berichten over sport en lokaal nieuws.
Bron: The Economist
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word lid