Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Citymarketing gaat aan inwoners voorbij’

Veel gemeenten zijn volop bezig met marketing en promotie van hun gemeente als ideale woon- en werkplek of toeristische bestemming, maar…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat komt naar voren uit een onderzoek uitgevoerd door marktonderzoeksbureau De Vos & Jansen en advieskantoor EVAR Advisory Services naar de beleving door Nederlanders van hun stad of dorp. Hoewel citymarketing volgens de onderzoekers zeker zinvol is, richten de inspanningen zich vooral op het nationale en internationale bedrijfsleven en het aantrekken van toeristen. Wensen, verwachtingen en de perceptie van eigen inwoners en in de gemeente gevestigde bedrijven, zijn veelal geen onderdeel van de marketing- en promotiestrategie, terwijl juist op dit punt nog veel te winnen is.

related partner content for mobile comes here

Uit het onderzoek blijkt dat ruim tweederde van de Nederlanders alleen maar iets heeft met zijn of haar woonplaats omdat de woning daar staat. Het onderzoek leert verder dat wonen, winkelen en een adequaat uitgaansaanbod de belangrijkste zaken zijn die inwoners in hun gemeente terug willen zien. Ongeveer 23 procent van de ondervraagden geeft de eigen woonplaats en gemeente een onvoldoende als het om het vrijetijdsaanbod gaat. Wat betreft de betrokkenheid van inwoners bij de ontwikkeling van het vrijetijdsaanbod vindt 81 procent dat de gemeente hen niet of nauwelijks hierbij betrekt. Van de ondervraagden heeft 73 procent de indruk dat de gemeente ook niet open staat voor hun inbreng op dit terrein. Volgens de onderzoekers verklaart dit mogelijk mede waarom 69 procent van de Nederlanders geen invloed op het beleid van gemeenten probeert uit te oefenen.

In het onderzoek is ook gekeken naar het beeld dat Nederlanders bij de grote steden hebben. Onder de grote steden zijn Utrecht en Eindhoven volgens de Nederlanders de woonsteden bij uitstek.
Amsterdam wordt door 75 procent van de Nederlanders vooral als een winkelstad beschouwd. Rotterdam is nog steeds de onbetwiste werkstad, ongeveer 80 procent vindt Rotterdam synoniem voor zaken en industrie. Daarnaast associëren de ondervraagden de Maasstad nadrukkelijk met evenementen. Utrecht is volgens 60 procent van de ondervraagden dé studentenstad van Nederland, terwijl 60 procent van de ondervraagden Eindhoven als kennisstad van Nederland beschouwt. Den Haag is volgens 75 procent van de Nederlanders vooral een stad met historie.

Advertentie

Reacties:

Om te kunnen reageren, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid wordenLog In

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in