Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Imago werkgever steeds minder belangrijk’

De traditioneel grote namen en de imago’s van werkgevers zijn niet doorslaggevend voor de ‘nieuwe werknemer’.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat blijkt uit een onderzoek van Manpower naar de opvattingen, verwachtingen en wensen van de werknemers van morgen. Vergeleken met vorige generaties hecht de nieuwe werknemer volgens het onderzoek van de HR-dienstverlener veel minder aan contractzekerheid en lifetime employment. Persoonlijke ontwikkeling staat hoger genoteerd dan bedrijfsprestaties als het gaat om de grondslag voor trots en zelfvertrouwen.

related partner content for mobile comes here

Voor veel jongeren hebben grote ondernemingen vooral instrumentele voordelen: betere organisatie en meer kansen. In het mediatijdperk waarin de nieuwe werknemers zijn opgegroeid, hebben ze geleerd imagocampagnes op hun waarde te schatten. Zij willen van hun potentiële werkgevers weten hoe de sfeer er is en wat voor mensen er werken. Voor lageropgeleide en allochtone jongeren ligt dat iets genuanceerder: de eersten menen dat grotere bedrijven betere doorgroeimogelijkheden hebben, de tweede groep ziet werken voor een groot bedrijf (nog) als een prestatie waaraan ze eigenwaarde ontleent.

De nieuwe werknemer (m/v) stelt vooral niet-materiële eisen aan werk. Hij gaat ervan uit dat de beloning goed geregeld is en hecht over het algemeen weinig waarde aan status en positie. Vrijheid, afwisseling, uitdaging en ruimte voor het privé-leven zijn daarentegen zeer belangrijk. De nieuwe werknemer zoekt naar werk dat aansluit bij zijn levensdoelen. Hij is ambitieus, maar anders dan zijn voorgangers. De statusbaan is uit, lifestylewerk is in, aldus de onderzoekers. Aan het onderzoek namen 1737 respondenten deel. Aanvullend zijn 40 diepte-interviews gehouden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in