Overslaan en naar de inhoud gaan

Media vragen Dekker om aanpak oneerlijke concurrentie NPO

Hoofdredacteuren luiden noodklok over digitale mediaplannen van publieke omroep.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

In een brandbrief aan staatssecretaris Sander Dekker(Media) luiden 53 hoofdredacteuren en directieleden, onder wie hoofdredacteuren en directieleden van NRC, De Persgroep en De Telegraaf,  de noodklok vanwege de voorgenomen plannen van de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) om de komende jaren vol in te zetten op digitale media.

related partner content for mobile comes here

De brief komt vlak voor de bekendmaking van het nieuwe concessiebeleidsplan van de NPO en de omroepen. Die wordt maandag naar Den Haag gestuurd. De hoofdredacties reageren op het eerder via de Volkskrant uitgelekte . Daarin stond onder meer beschreven dat de NPO alle internetactiviteiten wil clusteren, een nieuwe video-on-demand-dienst gaat beginnen en over het algemeen meer macht wil weghalen bij de afzonderlijke omroepen.

Vooral de positie van de NOS hierin baart de uitgevers zorgen. &;&;In de strijd om het publiek is de NOS met haar apps op smartphones en tablets bijna marktleider, zonder dat het aanbod zich onderscheidt van het nieuwsaanbod van private nieuwsorganisaties. Dat roept de vraag op waar de grenzen van de publieke nieuwsvoorziening moeten liggen.&;&;

Volgens de ondertekenaars moeten juist op digitale platforms private nieuwsmedia hun economische fundament zien te vinden. &;&;Gescheiden werelden van dagbladen, radio en televisie zijn opgegaan in het digitale domein, met rechtstreekse, harde concurrentie als gevolg.&;

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in